Kysy Kelan toiminnasta

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

PanicButton

Kysy Kelan toiminnasta

Lukematon viesti Kirjoittaja PanicButton » 01 Heinä 2019, 16:36

Lukuisten epäselvyyksien, Kelan tekemien virheiden ja kiireellisyysmerkinnöistä riippumatta syntyneiden pitkien viiveiden vuoksi halusin tallentaa puheluni Kelan virkailijan kanssa oman oikeusturvani varmistamiseksi. Kelakerttu kieltäytyi vedoten omaan yksityisyydensuojaansa, eikä minulla niin ollen ollut oikeutta tallentaa puhelua sähköisen välineen kautta, koska se olisi ollut juridisesti salakuuntelua. Minulla on kuitenkin oikeus nauhoittaa keneltäkään kysymättä siellä, missä omat korvani kulloinkin sijaitsevat, kunhan se ei tapahdu etänä edellä kuvatun kaltaisesti eli sähköisen viestimen kautta.

Kela kuitenkin nauhoittaa kaikki puhelut ainakin oman automaattitiedotteensa mukaan. Siis miten virkailija voi vedota yksityisyyteensä, kun käsittelee Kelan valtuuttamana asiakkaan omia asioita? Ja ovatko nämä Kelan nauhoitteet kaikki olemassa jossain jonkun puolueettoman tahon hallinnassa, josta ne saa mahdollisen oikeuskäsittelyn todisteeksi, mikäli tulee kohdelluksi lainvastaisella tavalla Kelan järjestelmässä tai virkailijan toimesta?

Miksi muuten Kysy Kelasta palstalla ei ole osastoa Kysy Kelan toiminnasta? Eivät kaikki kysymykset (kuten ei tämäkään) liity mihinkään varsinaiseen tukiasiaan.

Kela | toimeentulotuki

Re: Kysy Kelan toiminnasta

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 02 Heinä 2019, 15:30

Hei PanicButton!

Asiakkaalla on oikeus tallentaa oma palvelutilanteensa. On kuitenkin hyvä muistaa, että tallenteen julkaisulla saattaa syyllistyä esimerkiksi yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämiseen tai kunnianloukkaukseen. Mikäli asiointi tapahtuu asiakastilassa, on tärkeä huomioida muiden paikalla olevien asiakkaiden oikeus yksityisyyden suojaan.

Palstalla emme pysty ottamaan kantaa mitä asiointitilanteessasi on tapahtunut.

Kela tallentaa valtakunnallisiin palvelunumeroihin saapuvat puhelut. Tallenteita säilytetään 1 vuoden ajan. Tarkempiin tietoihin voi tutustua tietosuojaselosteessa. Itseä koskevat tiedot on mahdollista tarkastaa. Pyynnön voi tehdä Kelan kirjaamoon postitse tai sähköpostitse. Lisäksi sen voi tehdä myös puhelimitse tai asioimalla henkilökohtaisesti palvelupisteessä.

Kiitos kehitysehdotuksesta! Erillinen palsta helpottaisi ainakin tilanteita, joissa etsii valmiita keskustelu itseä kiinnostavasta aiheesta.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 05 Heinä 2019, 16:54

PanicButton kirjoitti:
01 Heinä 2019, 16:36
Lukuisten epäselvyyksien, Kelan tekemien virheiden ja kiireellisyysmerkinnöistä riippumatta syntyneiden pitkien viiveiden vuoksi halusin tallentaa puheluni Kelan virkailijan kanssa oman oikeusturvani varmistamiseksi. Kelakerttu kieltäytyi vedoten omaan yksityisyydensuojaansa, eikä minulla niin ollen ollut oikeutta tallentaa puhelua sähköisen välineen kautta, koska se olisi ollut juridisesti salakuuntelua. Minulla on kuitenkin oikeus nauhoittaa keneltäkään kysymättä siellä, missä omat korvani kulloinkin sijaitsevat, kunhan se ei tapahdu etänä edellä kuvatun kaltaisesti eli sähköisen viestimen kautta.

Kela kuitenkin nauhoittaa kaikki puhelut ainakin oman automaattitiedotteensa mukaan. Siis miten virkailija voi vedota yksityisyyteensä, kun käsittelee Kelan valtuuttamana asiakkaan omia asioita? Ja ovatko nämä Kelan nauhoitteet kaikki olemassa jossain jonkun puolueettoman tahon hallinnassa, josta ne saa mahdollisen oikeuskäsittelyn todisteeksi, mikäli tulee kohdelluksi lainvastaisella tavalla Kelan järjestelmässä tai virkailijan toimesta?

Miksi muuten Kysy Kelasta palstalla ei ole osastoa Kysy Kelan toiminnasta? Eivät kaikki kysymykset (kuten ei tämäkään) liity mihinkään varsinaiseen tukiasiaan.
Miksi edes mainitsit siitä että tallennat puhelut? Ei sitä tartte ilmoittaa.

PanicButton

Lukematon viesti Kirjoittaja PanicButton » 07 Heinä 2019, 17:39

Vieras kirjoitti:
05 Heinä 2019, 16:54
Teknisen välineen kautta puhelun nauhoittaminen silloin, kun et itse ole sinulle puhuvan henkilön kanssa samassa tilassa itse paikalla, on salakuuntelua, jos et ole saanut siihen kyseisen henkilön lupaa. Siitä siis ei riitä edes ilmoittaminen, vaan pitää olla nimenomaan lupa nauhoitukseen tai nauhoittamalla teet rikoksen.

Sen sijaan sitä ympäristöä ja niitä keskusteluja, joissa itse on fyysisesti korviensa kanssa paikalla, saa nauhoittaa lupaa kysymättä ja jopa ilmoittamatta, kun nauhoitus ei tapahdu toisesta tilasta teknisen välineen välityksellä.

Siis vastaus kysymykseesi:
Näin sanoo Suomen laki, enkä vielä toistaiseksi ole tuntenut halua rikollisuuteen.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Heinä 2019, 09:42

PanicButton kirjoitti:
07 Heinä 2019, 17:39
Vieras kirjoitti:
05 Heinä 2019, 16:54
Teknisen välineen kautta puhelun nauhoittaminen silloin, kun et itse ole sinulle puhuvan henkilön kanssa samassa tilassa itse paikalla, on salakuuntelua, jos et ole saanut siihen kyseisen henkilön lupaa. Siitä siis ei riitä edes ilmoittaminen, vaan pitää olla nimenomaan lupa nauhoitukseen tai nauhoittamalla teet rikoksen.

Sen sijaan sitä ympäristöä ja niitä keskusteluja, joissa itse on fyysisesti korviensa kanssa paikalla, saa nauhoittaa lupaa kysymättä ja jopa ilmoittamatta, kun nauhoitus ei tapahdu toisesta tilasta teknisen välineen välityksellä.

Siis vastaus kysymykseesi:
Näin sanoo Suomen laki, enkä vielä toistaiseksi ole tuntenut halua rikollisuuteen.
Väärin.
Ensiksi haluan kiittää teitä hyvästä ja pyyteettömästä työstä meidän kaikkien puolesta. Bloginne lukeminen on säästänyt minut monelta ja ennenkaikkea muuttanut suhtautumistani oikeuksiini. Kirjoititte tiistai, elokuu 29, 2006 Omien puheluiden tallentaminen - artikkelin. Onko teillä ajantasaista tietoa siitä onko puheluiden nauhoittaminen kriminalisoitu tässä vuosien saatossa? Kiitän jo etukäteen ja toivotan jaksamista painaa eteenpäin."

Puheluiden nauhoittamista ei ole kriminalisoitu. Rikoslain tarkoittama salakuuntelu (Rikoslaki 24 LUKU) ei sovellu tilanteeseen jossa henkilö nauhoittaa puhelua johon itse osallistuu eikä puheluiden nauhoittamista ole kriminalisoitu myöskään viestinnän suojaa koskevassa lainsäädännössä.

Tallennusoikeus tai "nauhoittaminen" ei koske pelkästään puheluiden nauhoittamista, vaan myös minkä tahansa keskustelun nauhoittaminen ilman ennakkoilmoitusta tai lupaa on mahdollista kunhan keskustelu on tarkoitettu nauhoittajan kuultavaksi tai nauhoittaja osallistuu keskusteluun itse.

Blogi haluaakin painottaa, että erityisesti viranomaisten ja yritysten kanssa toimiessa muun kuin kirjallisen aineiston pohjalta, neuvottelutilanteen keskustelu on syytä tallentaa. Blogilla on tietoa useasta tapauksesta jossa henkilö oli nauhoittanut sosiaaliviranomaisten työhuoneessa käydyn keskustelun, poliisiautossa sakosta käydyn keskustelun sekä pankin tiskillä virkailijan kanssa käydyn keskustelun. Kaikissa tapauksissa yhtenäisenä tekijänä oli se, että jälkeenpäin esiintyi epäselvyyttä mitä oli sovittu ja keskusteltu. Nauhoitteesta kaikki käy ilmi yksiselitteisesti. Viranomaisiin ja yrityksiin ei ole syytä luottaa sokeasti. Naiiviuden aika pitäisi jokaisella olla ohi viimeistään silloin kun kasvaa lapsesta aikuiseksi.

Puhelimiin on tarjolla paljon nauhoitusohjelmistoja. Alla mainittu Boldbeast Recorder on yksi parhaimmista Nokian Symbian alustoilla toimivista nauhoitusohjelmista joka toimii täysin huomaamattomasti taustalla servicenä ja poistaa Nokian puhelimiin koodatun pakotetun äänimerkin. Vastaavia sovelluksia löytyy myös Windows ja Android puhelimiin.
http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/sea ... lentaminen

PanicButton

Lukematon viesti Kirjoittaja PanicButton » 12 Heinä 2019, 14:12

Vieras kirjoitti:
09 Heinä 2019, 09:42
Blogi haluaakin painottaa...
Blogi tietolähteenä? Jepjep. Suosittelen kuitenkin mieluummin lukemaan Suomen lakia ja/tai pyytämään lausumaa vaikka viranomaisilta. Niin minä olen teknologian ja mm. sen puitteissa tapahtuvan tallentamisen ammattilaisena tehnyt, enkä lähde koettamaan onneani, josko joku random blogiteksti pätisi niitä paremmin esim. oikeudessa.

virpisjo

Lukematon viesti Kirjoittaja virpisjo » 12 Heinä 2019, 21:10

Hei. Kysyisin poikani puolesta. Hän on hakenut toimeentulotukea jo noin kuukausi sitten 24.6.2019. Miksi vastausta ei tule?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 12 Heinä 2019, 21:35

Sitä hakemusta ei nähdä täällä tai sitä hakemusta ei käsitellä kysy verkossa palstalla.Soita huomenna kelaan ja kysy sieltä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Heinä 2019, 19:48

PanicButton kirjoitti:
12 Heinä 2019, 14:12
Vieras kirjoitti:
09 Heinä 2019, 09:42
Blogi haluaakin painottaa...
Blogi tietolähteenä? Jepjep. Suosittelen kuitenkin mieluummin lukemaan Suomen lakia ja/tai pyytämään lausumaa vaikka viranomaisilta. Niin minä olen teknologian ja mm. sen puitteissa tapahtuvan tallentamisen ammattilaisena tehnyt, enkä lähde koettamaan onneani, josko joku random blogiteksti pätisi niitä paremmin esim. oikeudessa.
Juu juu niin olet ammattilainen kun ihan muukin... :-D

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Heinä 2019, 19:58

Ja viranomainen suojelee toista viranomaista....