Täytänkö työssäoloehdon?

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Jebu

Täytänkö työssäoloehdon?

Lukematon viesti Kirjoittaja Jebu » 09 Heinä 2019, 00:38

Hei!
Valmistuin ammattikorkeakoulusta 14.6. Ilmoittauduin TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi 17.6. alkaen. Luin sivuiltanne, että ensimmäisen työttömyysetuushakemuksen voi tehdä takautuvasti kahdelta viikolta. Olisiko ensimmäinen ilmoitus parasta tehdä nyt? Hakemuksessa kysytään mitä on tehnyt edeltävän 28 kuukauden aikana. Itse olen ollut opiskelijana ja palkallisessa työharjoittelussa 7.5.2018-3.8.2018 sekä tuntitoissä, joista minulle maksettiin palkkaa (työaika oli min. 20h/viikko) 1.1.2019-31.3.2019. Vaikuttavatko nämä työssäoloajat työssäoloehdon täyttymiseen? Eikö se olekin niin, että pitäisi olla 26 kokonaista viikkoa töissä? En nimittäin ole täysin varma täyttyykö tuo 26 viikkoa, kun tuo tämän vuoden työsuhde alkoi virallisesti vasta keskiviikkona ja palkallisen työharjoittelun lopussa käytin pois ansaitsemani lomapäivät, joiden ajalta minulle maksettiin lomarahaa?

Kela | työttömyysturva

Re: Täytänkö työssäoloehdon?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 09 Heinä 2019, 13:41

Hei Jebu!

Voit tehdä hakemuksen nyt tässä vaiheessa.

Suosittelen sinua pyytämään työantajiltasi TT4-lomakkeet (todistus työssäoloehdon täyttymisestä) ja toimittamaan ne Kelaan. Näistä todistuksista saadaan tarvittavat tiedot työssäoloehdon selvittämistä varten. Palkkakuiteista ja työtodistuksista tiedot eivät nimittäin yleensä selviä.

Selvitykset kannattaa toimittaa tässä vaiheessa, vaikka työssäoloehto ei täyttyisikään. Tiedot tallennetaan Kelan järjestelmään ja työssäoloehtoasi seurataan Kelan puolelta. Jos siis jatkossa tulee esimerkiksi lyhyitä työjaksojakin ja työssäoloehto tulee täyteen, niin saat Kelalta päätöksen peruspäivärahasta, eikä sinun tarvitse myöhemmin lähteä selvittämään aikaisempaa työhistoriaa.
Toki myös, jos tietoja ei ole aikaisemmin toimitettu, ei Kela voi seurata työssäoloehdon kertymistä.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Jebu

Lukematon viesti Kirjoittaja Jebu » 11 Heinä 2019, 23:13

Jos en ole varma täyttyykö työssäoloehtoni, niin mikä kohta minun kannattaa valita siinä hakemuksessa, joka koskee työssäolon täyttymistä? Mitä lomakkeen "työssäoloehdon tarkastelujaksot" -kohtaan kannattaisi tällöin laittaa? Menin nimittäin peruskoulusta suoraan lukioon ja lukiosta suoraan ammattikorkeakouluun ilman välivuosia, joten sen takia en ole aiemmin ollut työttömänä.

Jebu

Lukematon viesti Kirjoittaja Jebu » 12 Heinä 2019, 10:29

Onko se niin, että olisi pitänyt olla vähintään 26 viikkoa töissä (6kk) vähintään 18h/viikko ennen työttömyyttä?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 12 Heinä 2019, 10:33

Hei Jebu!

Koska vaihtoehtona ei ole ”en tiedä täyttyykö työssäoloehto”, niin voit valita, kuinka asian hakemuksessa ilmoitat. Toimitettujen selvitysten perusteella kuitenkin tutkitaan työssäoloehdon täyttyminen.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi