Utlandsvistelse och pappaledigt

Kan man ta up pappaledigheten i kortare perioder? Går det att studera medan man är pappaledig? Ställ frågor om föräldraledigheterna för pappan.

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Fragvispappa

Utlandsvistelse och pappaledigt

Lukematon viesti Kirjoittaja Fragvispappa » 26 Heinä 2019, 18:54

Hej,
Vi har vårt andra barn på kommande, den yngre är under tre år. Familjen har nyligen vistats utomlands utanför EU i knappt ett år där jag (pappan) varit utsänd arbetstagare av Finländsk arbetsgivare (d.v.s. familjen har haft den sociala tryggheten i Finland). Tiden mellan vårt permanenta återvändande till Finland och beräknad nedkomst är ett par månader. Hur beräknas beloppet av pappans föräldrapenning? Min nuvarande lön är mera än 20% högre än lönen som användes för förra föräldrapenningens beräkning för ca 2.5 år sen (och det år 2017 i beskattningen). Jag kommer dock inte att ha jobbat i Finland i 6 månader efter returen och innan pappaledigheten börjar. Hur påverkar lönen jag fick utomlands av det lokala dotterbolaget till min finska arbetsgivare? Eller räknas endast det som förtjänats i Finland, d.v.s. någon månadslön av tiden innan utlandsvistelsen används utöver lönen efter utlandvistelsen (för att komma upp i fulla 6 månader)?
Tacksam för svar!

FPA | barnfamiljer

Re: Utlandsvistelse och pappaledigt

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 29 Heinä 2019, 14:20

Hej Fragvispappa,

tack för din fråga!
Pappapenningen beräknas ju, som du redan vet, på basen av arbetsinkomst. Som arbetsinkomst kan även beaktas lön för arbete utomlands om man under tiden man tjänade in den utländska inkomsten varit socialskyddsförsäkrad i Finland. Detta förutsätter att ingen försäkringslön har varit fastställd under tiden utomlands.

Du kan alltså söka pappapenningen på en 6-månaders inkomst även om den helt eller delvis är intjänad utomlands – förutsatt då att du varit införsäkrad i den finländska sociala tryggheten under den tid du tjänade in den utländska lönen.

Ha en trevlig fortsättning på veckan!
Hälsningar
Tanja FPA | barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst