Ylempi korkeakoulututkinto ulkomailla

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

0005

Ylempi korkeakoulututkinto ulkomailla

Lukematon viesti Kirjoittaja 0005 » 02 Elo 2019, 15:52

Hei! Olen suorittanut alemman korkeakoulututkinnon Suomessa yliopistossa, ja olen muuttamassa ulkomaille (EU-maahan) suorittamaan maisterintutkintoa. Haluaisin kysyä opintolainan hyvityksestä. Valmistuin kandiksi n. 3,5 vuodessa (aloitin syksyllä 2014 ja valmistuin maaliskuussa 2018), ja nyt aion suorittaa vuoden kestävän maisterin, eli valmistun elo-syyskuussa 2020.

Valmistun siis tasan 6 vuodessa, eli periaattessa olisin oikeutettu koko tutkinnon opintolainan hyvitykseen. Mutta onko tilanne eri, kun teen tutkinnot eri maissa ja ne ovat ns. irrallisia toisistaan? Kannattaisiko minun mieluummin nostaa nyt kandista ne hyvitykset ettei käy niin, etten saakaan hyvitystä ollenkaan. Siihen liittyen kysyn, että mikä on pelkän kandintutkinnon määräaika? Onko 3,5 vuodessa suoritettu kandi määräaikana suoritettu?

Kiitos avusta!

Kela | opintotuki

Re: Ylempi korkeakoulututkinto ulkomailla

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 05 Elo 2019, 14:40

Hei 0005!

Jos suoritat alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon tutkintojen yhteenlasketussa määräajassa, voit saada opintolainahyvityksen. Sillä ei siis ole merkitystä, että toinen tutkinto on suoritettu Suomessa ja toinen ulkomailla.

Opintolainahyvityksessä tutkinnon suorittamisen määräaika riippuu tutkinnon (tai tutkintojen) laajuudesta. Jos suoritit Suomessa 180 opintopisteen laajuisen korkeakoulututkinnon, määräaika on 3,5 lukuvuotta. Aloitit opintosi syksyllä 2014, joten tutkinto on suoritettu 3,5 lukuvuodessa, jos olisit valmistunut 31.12.2017 mennessä.

Jos suorittamiesi tutkintojen yhteenlaskettu laajuus on 300 opintopistettä, tutkinnon suorittamisen määräaika on 6 lukuvuotta. Olet aloittanut opinnot syksyllä 2014, joten sinun tulisi suorittaa ylempi korkeakoulututkinto 31.7.2020 mennessä.

Jos tutkinnon/tutkintojen suorittaminen on viivästynyt hyväksyttävästä syystä, sinulla voi olla oikeus opintolainahyvitykseen, vaikka et valmistu määräajassa. Voit katsoa määräajan pidennykseen oikeuttavat hyväksyttävät syyt Kelan verkkosivuilta https://www.kela.fi/opintolainahyvitys

Ystävällisin terveisin
Else | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

RTH63

Lukematon viesti Kirjoittaja RTH63 » 16 Elo 2019, 09:29

hei, tarkistaisin vielä: olen suorittamassa Englannissa LLB Honours undergrad-lakitutkintoa, joka on 3 vuotta. Saan sen suoritettua ensi keväänä, siis vaaditussa 3 vuodessa. Olen käyttänyt 18 opintotukikuukautta nyt. Kurssi lopussa olen käyttänyt 27 kuukautta. Aion jatkaa heti syksyllä 2020 myös Nottinghamissa LLM Legal practice Course masters opintoihin, jonka kesto on 1 vuosi. Voinko anoa tähän masters-kurssiin myös opintotukea ja opintolainaa? Jos se onnistuu niin koska ja miten sitä haetaan? kiitos.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 16 Elo 2019, 14:02

Hei RTH63!

Opintotukea voit kyllä hakea mihin tahansa opintoihin, hakemuksen perusteella tutkitaan onko tukeen oikeutta.
Sinun kannattaa tehdä uusista opinnoista hakemus Kelaan valmistuttuasi nykyisistä opinnoistasi ja tietystihän mukaan täytyy liittää hyväksymistodistus näihin uusiin opintoihin liittyen.
Samalla sinulle tutkitaan jäljellä oleva tukikuukausien määrä. Opintolainaa voidaan myöntää niille kuukausille mille myönnetään myös opintoraha.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki

RTH63

Lukematon viesti Kirjoittaja RTH63 » 16 Elo 2019, 19:28

Kiitos super nopeasta vastauksesta Kaima.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Elo 2019, 08:26

Hei RTH63!

Välitän kiitokset kaimallesi :)

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki