Alivuokralainen Vanhempien Talossa

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

Alivuokralainen Vanhempien Talossa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 14 Elo 2019, 08:10

Kun haen toimeentuloa olen aina listannut että asun vanhempien luona, mutta olen aikuinen. Onko parempi laittaa että asun alivuokralaisena kuin että listaan itseni "vanhempien luona" asuvana? Kun haen toimeentulotukea niin asumistuki näkyy Kelan sivuilla, vaikka sitä en ole itse henkilökohtaisesti hakenut. Oletan että se näkyy koska kuulun samaan ruokaryhmään, mutta siis en tiedä silti pitäisikö vain ilmoittaa itsensä alivuokralaisena?

Kela | toimeentulotuki

Re: Alivuokralainen Vanhempien Talossa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 14 Elo 2019, 10:12

Hei!

Täysi-ikäistä lasta ei toimeentulotuessa lasketa samaksi perheeksi vanhempiensa kanssa, vaikka he asuisivat samassa asunnossa. Perusosan määrä huomioidaan kuitenkin joka tapauksessa yhteistaloudessa asuvan perusosan suuruisena. Sillä, merkitsetkö itsesi alivuokralaiseksi vai et, ei ole vaikutusta näiden osalta.

Jos sinulla ja vanhemmillasi on yhteinen vuokrasopimus, vuokra ja muut asumismenot jaetaan saman suuruisiin osiin asunnossa asuvien henkilöiden kesken. Ruokakunnalle myönnetty yleinen asumistuki jaetaan asunnossa asuvien henkilöiden (aikuiset ja lapset) mukaan.
Jos asumismenot jakaantuvat eri tavalla, pitää asiasta toimittaa Kelaan selvitys. Selvityksen perusteella asumismenot voidaan huomioida myös todellisten kustannusten mukaisesti.

Ystävällisesti
Marika | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi