joustava hoitoraha

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

1v10kk

joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja 1v10kk » 15 Elo 2019, 09:43

Hei, olen palaamassa perhevapailta vakituiseen työhöni. Jos työnantaja hyväksyy, teen 80% työviikkoa, eli 30h/vk.
Onko lapsen hoitoajalla kunnallisessa päivähoitopaikassa mitään merkitystä tuen maksuun? eli onko väliä teenkö 7,5h neljänä päivänä (lapsi olisi 4 päivänä hoidossa) vai 6h/pv viitenä päivänä viikossa (lapsen olisi oltava viitenä päivänä viikossa päivähoidossa)?

Kela-Kerttu

Re: joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 15 Elo 2019, 10:34

Hei!

Lapsen hoitoajalla ei ole merkitystä, sillä joustavassa hoitorahassa arvioidaan ainoastaan vanhemman keskimääräistä työaikaa haetulla ajalla. Ja tietysti kyseessä pitää olla alle 3-vuotias lapsi. Muutoin ei kuitenkaan ole merkitystä onko lapsi hoidossa vai ei, ja jos on niin paljonko tunteja.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

KJA

Lukematon viesti Kirjoittaja KJA » 16 Elo 2019, 08:58

Voiko joustavaa hoitorahaa hakea takautuvasti? Lapseni on ollut päivähoidossa 1,5 vuotiaasta asti ja olen koko ajan tehnyt osa-aikaista eli 90 tuntia 3 viikossa. Ilmeisesti 3 - 6 vuotiaan vanhemmille ei ole mitään hoitorahaa vaikka tekee osa-aikaista...? Onko asia näin?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 16 Elo 2019, 11:16

Hei KJA!

Joustavassa hoitorahassa, sekä osittaisessa hoitorahassa on 6kk:n takautuva hakuaika.
Kannattaa tarkistaa näiden etuuksien erot ja edellytykset näistä linkeistä:

Voit tehdä töitä 30 tuntia viikossa tai vähemmän ja hoitaa lopun aikaa alle 3-vuotiasta lastasi, jolloin saat Kelasta joustavaa hoitorahaa.
www.kela.fi/joustava-hoitoraha

Voit saada osittaista hoitorahaa, kun teet töitä enintään 30 tuntia viikossa lapsen hoidon vuoksi. Osittaista hoitorahaa maksetaan 1. ja 2. luokalla olevasta lapsesta.
www.kela.fi/osittainen-hoitoraha

Terveisin
Kela-Kerttu

HRM

Lukematon viesti Kirjoittaja HRM » 16 Elo 2019, 12:35

Hei! Meillä olisi tulossa töihin freelance-sopimuksella 0-20 tuntia viikossa työskentelevä ihminen, joka on nyt kotihoidontuella vuoden ikäistä lasta hoitamassa. Hän työskentelee enimmäkseen kotona iltaisin puolison tultua kotiin, eikä muutenkaan tarvitse työn vuoksi lastenhoitoa. Miten työskentely vaikuttaa kotihoidontukeen? Kysyn hänen puolestaan, koska hän ei puhu suomea.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 16 Elo 2019, 13:52

Hei HRM!

Kotihoidon tuen hoitorahaan ei työskentelyllä eikä tuloilla ole vaikutusta. Jos maksussa on lisäksi tulosidonnainen hoitolisä, vaikuttavat tulot sen määrään. Kotihoidontuen hoitolisä tulisi tarkistaa, jos päätöksessä huomioidut tulot nousevat vähintään 10 %.
Ilmoituksen tulojen muutoksesta voi tehdä Kelan sähköisen asiointipalvelun kautta Hakemukset ja ilmoitukset –> Lastenhoidon tuki –> Täytä muutosilmoitus.

www.kela.fi/kotihoidontuki-maara-ja-maksaminen

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

Iida S

Lukematon viesti Kirjoittaja Iida S » 20 Elo 2019, 16:36

Hei!

Olen tällä hetkellä hoitovapaalla vajaa puolitoistavuotiaan lapsen kanssa, ja olen palaamassa töihin syyskuun alussa. Aion tehdä 30-tuntista työviikkoa ja hakea joustavaa hoitorahaa. Lapsen isä jää syyskuun ajaksi isyyslomalle. Miten tuet menevät syyskuussa, jolloin minä olen osittaisella hoitovapaalla ja isä isyysvapaalla? Jos näiden tukia ei voi saada samaan aikaan niin pitäisikö minun hakea joustavaa hoitorahaa vasta lokakuun alusta alkaen, vai miten tässä kannattaisi menetellä?

Kiitos!

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 21 Elo 2019, 10:13

Hei Iida S!

Isyysrahajaksot eivät vaikuta äidille maksettavaan joustavaan hoitorahaan tai päinvastoin. Jos työskentelet 30 tuntia viikossa saaden joustavaa hoitorahaa ja isä pitää samalla ajalla isyysvapaata, isyysraha ei aiheuta tarkistusta sinulle maksettavaan joustavaan hoitorahaan.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu