Asumistuen muuttaminen ja palautus

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

Vieras

Asumistuen muuttaminen ja palautus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Elo 2019, 22:26

Hei!

Olen opiskelija ja teen osa-aikaista työtä. Kesällä enemmän kuin lukuvuoden aikana. Tein Kelalle toukokuussa tarkistuspyynnön asumistuestani. Tuki ei kuitenkaan muuttunut, koska muutos tuloissa ei ollut niin suuri kuin odotin. Nyt kuitenkin tein kesällä enemmän töitä kuin oletin ja sain päälle lomarahat, joten tienasin n. 1500 euroa enemmän kuin olin laskenut. Tuleeko minun nyt palauttaa jonkun kuukauden tuet vai riittääkö että teen muutosilmoituksen = asumistuki mahdollisesti laskee loppuvuoden osalta? Minne voin tehdä tämän ilmoituksen? Entä mistä perun opintotukeni (siinäkin menee tuloraja rikki pian).

Kela | opintotuki

Re: Asumistuen muuttaminen ja palautus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 16 Elo 2019, 13:39

Hei!

Kelan sähköisestä asiointipalvelusta voit tehdä tarkistushakemuksen tai kohdallasi saattaa riittää pelkkä ilmoituksenkin tekeminen, niin käsittelijä katsoo sitten tarvitseeko tarkistushakemusta tehdä ja pyytää tarvittaessa sellaisen toimittamaan.

Opintotuen voit myös perua sähköisessä asiointipalvelussa. Valitse hakemuksen ja ilmoitukset ja sitten opintotuki -> siirry hakemuksen tekemiseen. Valitse sieltä opintoptuen muutosilmoitus missä on kohta: palautan tai perun opintotukea, etene sitten lomakkeella ja valitse haluamasi peruutettavat tukikuukaudet.

Vuositulorajat on hyvä vielä tarkistaa: www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi