Asumistuen tarkistus

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

jasmiina99

Asumistuen tarkistus

Lukematon viesti Kirjoittaja jasmiina99 » 16 Elo 2019, 11:37

Hei! Tulenkin nyt syyskuussa tienaamaan n. 1400 euroa (+opintotuki) kuulle arvioidun 600 euron (+opintotuki) sijasta, sillä en tajunnut ottaa huomioon tukea hakiessani, että elokuun palkka maksetaan minulle vasta syyskuun puolella. Alan kuitenkin syyskuusta lähtien tekemään vähemmän työtunteja opiskelujen alkaessa ja saamaan arvion mukaista, mahdollisesti myös alempaa, palkkaa. Kannattaako minun tarkistuttaa tuki nyt vai vasta sitten, jos tulevien kuukausien aikana alkaa näyttää siltä, etteivät tulot tasoitu vastaamaan arviota seuraavan 12kk tuloista? Ja pitääkö Kelalle tehdä asumistuen tarkistus, jos työpaikka vaihtuu? Kuukausipalkan ei pitäisi kuitenkaan nousta.

Kela | opintotuki

Re: Asumistuen tarkistus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Elo 2019, 08:22

Hei jasmiina99!

Jos olet hakenut yleistä asumistukea vasta 1.9. alkaen, niin silloin elokuun palkka, joka maksetaan syyskuussa ei vaikuta yleiseen asumistukeen. Opintotuessa tulot taas huomioidaan sen mukaan milloin ne on maksettu.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin olet hakenut tukea 1.9. alkaen ja päätöksessä on huomioitu sinulle palkkatuloja 600€/kk ja tämä lisäksi opintoraha.

Tarkistushakemus yleiseen asumistukeen tulee tehdä, jos tulot nousevat vuositasolla tarkasteltuna 400€/kk. Jos siis vaikka syyskuulle huomioitaisiin tuo 1400€ palkka, niin se ei kuitenkaan ylittäisi sitä 400€/kk ylitystä.

Näin ollen sinun ei myöskään tarvitsisi tarkistuttaa tukea.

Työpaikan vaihtumisen vuoksi ei tarvitse tehdä tarkistushakemusta, jos tulot eivät nouse tuota aikaisemmin mainittua 400€/kk.

Toivottavasti tämä selkeytti asiaa.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi