Mitä tukea kuuluisi hakea?

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Telepatia95

Mitä tukea kuuluisi hakea?

Lukematon viesti Kirjoittaja Telepatia95 » 16 Elo 2019, 11:41

Hei, minulla on vähän mutkikas tilanne tulossa eteen mihin kysyisin neuvoa. Olen ollut kokoaikatyössä työssäoloehdon täyttymisen yli + ammattiliiton työttömyyskassan jäsenenä. Olen nyt kuitenkin ollut vähän yli 2 kk sairaslomalla ja määräaikainen työsopimukseni päättyy ennen sairasloman päättymistä. Miten toimin kun työsopimus päättyy, haenko ammattiliiton kassasta tukea vai kuuluuko minun hakea Kelasta sairauspäivärahaa?

Kela | sairausetuudet

Re: Mitä tukea kuuluisi hakea?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 16 Elo 2019, 13:50

Hei Telepatia95!

Ilmoita TE-toimistoon työsuhteen päättymisestä ja sairauslomastasi. Voit hakea sairauspäivärahaa, jos sairauslomasi jatkuu työsuhteen päättymisen jälkeen. Jos sairauslomasi päättyy, voit hakea työttömyysturvaa.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Telepatia95

Lukematon viesti Kirjoittaja Telepatia95 » 21 Elo 2019, 21:45

Entä tuleeko minun itse erikseen hakea sairauspäivärahaa työsopimuksen päätyttyä, vaikka lääkärinlausunto ko. sairausajasta on jo toimitettu työnantajan/lääkärin toimesta kelaan?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 22 Elo 2019, 13:58

Hei Telepatia95!

Yleensä työnantaja hakee sairauspäivärahaa silloin kun se maksaa sairausajan palkkaa. Työnantaja myös ilmoittaa hakemuksessaan mahdollisesta palkanmaksun päättymisestä. Kela voi tarvittaessa pyytää sinulta oman hakemuksen tai muita lisätietoja. Jos haluat, voit tehdä myös oman hakemuksen sairauspäivärahasta esimerkiksi Kelan asiointipalvelussa.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi