Asumistuki ja osa-aikatyö

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

SamR

Asumistuki ja osa-aikatyö

Lukematon viesti Kirjoittaja SamR » 01 Syys 2019, 20:05

Olen osa-aika töissä tuntipalkalla. Saan myös asumistukea vuokran maksuun koska tuloni olivat olemattomat tai hyvin pienet. Kiireen takia on työni lisääntynyt viime parin kuukauden sisällä mutta tulevat kuitenkin laskemaan taas huomattavasti. Nyt on kuitenkin juuri tullut vuositarkitus ja avustus laskenut 5x pienemmäksi sen takia että luulette minun nyt tienaavan JOKA kk kun normaali kokopäivä työssä oleva.

Pitääkö minun nyt tulevaisuudessa vaan maksaa kaikki tulevat tuloni vuokranmaksuun vai lähettää teille joka kk uuden tarkitusvaatimuksen koska joka kk tulot tulevat taas pienemään. (tulot eivät alkujaankaan olleet tarpeeksi isot että niillä selviäisi koko vuokrasta ja elämisestä sekä oletan että jos joka kk joudun teitä härnäämään tällä asialla kestää sen selvittäminen aina yhden kuukauden mikä ei sitten minua hyödytä yhtään)

Sekava teksti mutta kai te omat hommanne ymmärrätte.

Kela | työttömyysturva

Re: Asumistuki ja osa-aikatyö

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 02 Syys 2019, 08:41

Hei SamR!

Tulot huomioidaan päätöksellä joko jatkuvana tulona tai keskiarvotulona.

Jatkuvana tulona pidetään tuloa, joka jatkuu vähintään 3 kuukautta asumistuen myöntämis- tai tarkistamisajankohdasta. Jos siis henkilön tulot jatkuvat samanlaisina vähintään 3 kuukautta myöntö- tai tarkistamisajankohdasta, asumistuen määrä lasketaan näiden tulojen mukaan.

Jos tulot vaihtelevat eli eivät pysy samoina vähintään 3 kuukautta, niin silloin arvioidaan keskiarvotulo. Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki tulot, jotka henkilö saa seuraavan 12 kuukauden aikana.

Asumistuki tarkistetaan välitarkistuksella, jos ruokakunnan tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai pienenevät vähintään 200 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna.

Palstalla emme pysty ottamaan kantaa yksittäisiin päätöksiin, joten sinun tulisi olla yhteydessä henkilökohtaisella tasolla. Voit lähettää viestin asiointipalvelun kautta tai olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi