Asuntovaunussa asuminen

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

kaheli76

Asuntovaunussa asuminen

Lukematon viesti Kirjoittaja kaheli76 » 05 Syys 2019, 09:32

Olen jäämässä ilman asuntoa asunnon myynnin vuoksi. Maksuhäiriömerkinnän, poistuu 30.1.-20 en saa millään asuntoa, pitäisi maksaa 2-3kk vakuus+vuokra heti, vaan pitäisi muuttaa n 100-150 km päähän kotiseudustani. Minulla on kuitenkin jäänyt vanha asuntovaunu mutta siinäkään asuminen ei ole ilmaista asuntovaunualueella, n. 350e/kk+muita kuluja n 100e/kk . Olen työkyvytön toistaiseksi. Onko näihin mahdollista saada toimeentulo/asumistuki. Peruspäivärahaa en saa koska te-tsto ei suostu antamaan lausuntoa vaan vaatii minun olemaan 12vko töissä, vaikka olen sairauslomalla ollut jo kohta työkyvyttömyyseläkkeeseen asti. Eli tuloni ovat nolla, lukuunottamatta sairauspäivärahaa, joka tulee aina todella pitkällä viiveellä, min 6 vko sairauslomatodistuksen b lausunnon lähettämisen jälkeen. Lisäksi kelan jatkuva painostus asunnonvaihdosta on ollut vaikka muutin alkujaan kelan hyväksymään vuokra-asuntoon 540€/kk. No nyt se painostus loppuu kun asuntokin lähtee.
Mitä minun pitäisi nyt tehdä? Jättää kotiseutu, ystävät, sukulaiset... Ja toipumiseni jälkeen työnsaanti pikkupaikkakunnalla on melko toivotonta. Vai jäänkö eläkkeelle 43 vuotiaan, se ratkaisi kaikki ongelmat

Kela | toimeentulotuki

Re: Asuntovaunussa asuminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 05 Syys 2019, 10:41

Hei kaheli76!

Perustoimeentulotuki on viimesijainen tuki ja sen määrään vaikuttavat kaikki käytettävissäsi olevat tulot ja varat. Mikäli tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin, voi olla oikeutettu toimeentulotukeen.

Perustoimeentulotukena muuttoavustusta ja maksusitoumuksen vuokravakuuteen voi saada jos muutto tapahtuu hyväksyttävistä syistä, esimerkiksi avo- tai avioero, terveydelliset syyt, asunnottomuuden uhka ja työpaikan tai opiskelupaikan saanti toiselta paikkakunnalta. Jos tarvitset toimeentulotukea vakuuden maksamiseen, sinun tulisi toimittaa hakemus ja tarvittavat liitteet. Asuntotarjous tarvitaan vakuusasian käsittelemistä varten. Lisätietoja hakemisesta ja tarvittavista liitteistä voit lukea osoitteesta: www.kela.fi/toimeentulotuki-nain-haet.

Asumistuessa asumismenoina otetaan huomioon asumismenot yhdestä vakinaiseksi katsottavasta asunnosta. Yleisen asumistuen lain mukaan asunnon pitää olla kelvollinen asuntona käytettäväksi ja viralliselta käyttötarkoitukseltaan asunnoksi tai muutoin vakinaiseen asuinkäyttöön tarkoitettu.

Tällä palstalla emme voi neuvoa tarkemmin kuinka sinun tulisi toimita. Voimme antaa vain yleistä eri etuuksiin liittyvää neuvontaa.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 05 Syys 2019, 13:37

Aikasemmissa Kelan vastauksissa on ollut: asuntoautoa ei ole tehty pysyvää asumista varten eikä muutettu rakennusluvan mukaiseksi asunnoksi. Eli tällöin ei voi asumistukea saada.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 06 Syys 2019, 10:36

Menet kuntasi sosiaaliin ja kerrot tilanteesi.
Heillä voi olla ratkaisuja tällaisiin tilanteisiin. Asuntovaunuasiaa voit myös esittää omalta puoleltasi. Harkinnanvaraisesta voidaan myöntään mitä vaan teoriassa. Käytännössä kuitenkaan ei mutta kysyä kannattaa aina. Jos on nihkeä vastaanotto niin tee silti hakemus kunnalle. On tilanteita jossa suusanallisesti sanotaan ei mutta kun tulee kirjallinen hakemus niin päätös on eri. Mahdollisimman tarkasti kuvaa tilanne.

vieraana

Lukematon viesti Kirjoittaja vieraana » 07 Syys 2019, 11:11

Ota yhteyttä kotikuntasi sosiaalitoimeen ja pyydä palvelutarpeen arviointia. Sosiaaliohjaajan kanssa voit selvittää tarkemmin työttömyysetuuteen tai muihin etuuksiin liityviä asioita. Jos saat sairauspäivärahaa, et voi saada työttömyysetuutta.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 09 Syys 2019, 10:10

Hei!

Kunnan sosiaalitoimeen on varmasti hyvä olla yhteydessä josko sitä kautta löytyisi apua muun muassa ainakin asumiseen liittyen.

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi