Eläkkeen saajan asumistuki ja alivuokralaisen maksama vuokra

Voinko saada asumistukea?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Elaketuen_saaja_19

Eläkkeen saajan asumistuki ja alivuokralaisen maksama vuokra

Lukematon viesti Kirjoittaja Elaketuen_saaja_19 » 13 Syys 2019, 16:46

Olen eläketuen saaja, eikä minulla ole muita tuloja.
Minulla on alivuokralainen joka maksaa osan asunnon vuokrasta samalla neliöhinnalla ja kustannuksilla kuin päävuokrassa.
Asumistukipäätöksessä koko asunnon (kolmion) vuokra on laskettu minun asumismenokseni ja alivuokralaiseni maksama vuokra on laskettu minun pääomatuloksi.
Tästä aiheutuu minulle 40% lisäomavastuu joka pienentää asumistukeni määrää summalla joka on 40% alivuokralaisen maksamasta vuokrasta.
Tätä lisäomavastuuta minulle ei tulisi ilman alivuokralaista, joten käytännössä maksan veroja tai sakkoja alivuokrasta.
Onko tämä yleinen käytäntö vai tapauskohtainen harkintapäätös?

Kela | eläke-etuudet

Re: Eläkkeen saajan asumistuki ja alivuokralaisen maksama vuokra

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 16 Syys 2019, 08:39

Hei Elaketuen_saaja_19!

Huoneen vuokratulo on pääomatuloa ja se otetaan tulona huomioon. Päävuokralaisen vuokratulosta vähennetään hänen alivuokraamastaan osuudesta maksamansa vuokra. Esimerkiksi jos päävuokralainen vuokraa puolet asunnostaan alivuokralaiselle. Päävuokralainen maksaa vuokraa 500 e/kk ja perii alivuokralaiselta vuokraa 250 e/kk. Päävuokralaisen 250 euron vuokratulosta vähennetään hänen alivuokraamastaan osuudesta maksamansa vuokra (250 e – 250 e = 0) eikä vuokratuloa jää huomioon otettavaksi. Vuokratuloa siis syntyy vain, jos päävuokralaisen alivuokralaiselta perimä vuokra ylittää hänen alivuokraamastaan osuudesta (vuokranantajalle) itse maksamansa vuokran.

Lisäomavastuu on 40 % vuositulojen ja perhesuhteiden mukaan määräytyvän tulorajan ylittävästä osuudesta. Kun tulot on laskettu yhteen, niitä verrataan lisäomavastuurajaan. Jos tulot ylittävät sen, otetaan yli menevästä osasta huomioon lisäomavastuu 40 %. Se lisätään perusomavastuuseen, joka on kaikille sama. Seuraavasta linkistä voit lukea lisätietoja lisäomavastuurajoista www.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuki-m ... maksaminen.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi