inkomst,studielån och studiestöd

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Valvoja: FPA | studiestöd

Morgan64

inkomst,studielån och studiestöd

Lukematon viesti Kirjoittaja Morgan64 » 02 Loka 2019, 13:50

Hej!
Ifall jag under fjolåret (2018) förtjänade så pass mycket att jag var berättigad till enbart 7 månader studiestöd, men ändå lyfte stöd för 9 månader och även lyft fullt studielån, blir jag då tvungen att betala tillbaka både 2 stödmånader samt en del av lånebeloppet med ränta?

En annan sak som jag undrar är om inkomsterna räknas för studieåret eller för kalenderåret. Låt säga att jag även sommaren 2019 förtjänat så pass mycket att jag är berättigad till enbart 6 stödmånader. Betyder det att jag borde annullera 3 stödmånader under år 2019 eller kan de lika väl annulleras våren 2020?

Mängden avlagda studiepoäng är i både fallen mer än tillräckligt.

FPA | studiestöd

Re: inkomst,studielån och studiestöd

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 02 Loka 2019, 15:22

Hej Morgan64!

Tack för dina frågor.

Ifall du under 2018 lyft studiestöd i 9 månader trots att du p.g.a. dina inkomster varit berättigad att få endast 7 månader studiestöd blir du, när inkomstkontrollen görs i februari 2020, tvungen att återbetala studiepenningen för 2 månader (jämte en förhöjning på 7,5 procent).

Ditt studielån påverkas inte av inkomstkontrollen, fast du lyft studielånet för alla 9 månader. Återbetalningen av studielånet kommer du överens om med din bank.

Inkomsterna beaktas per kalenderår. Dina inkomster 1.1.2019 – 31.12.2019 påverkar alltså hur många stödmånader du kan lyfta under samma tid. Om du behöver höja din årsinkomstgräns för 2019 måste du annullera eller återbetala stödmånader för 2019.

Annullering av stödmånader för våren 2020 höjer alltså årsinkomstgränsen endast för kalenderåret 2020,

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på hösten.

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!