Koulumatkatuki työssäoppimisjaksolle

Tukea päivittäisiin koulumatkoihin lukiolaiselle ja ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijalle. Miten sitä haetaan ja maksetaan? Entä jos muutan? Saanko tukea työssäoppimisjakson ajalle?

Valvoja: Kela | opintotuki

Ntu

Koulumatkatuki työssäoppimisjaksolle

Lukematon viesti Kirjoittaja Ntu » 14 Loka 2019, 01:48

Hei! Opiskelen ammatillisessa oppilaitoksessa lastenohjaajaksi ja nyt meidän seuraava harjoittelumme alkaa tiistaina 15.10 kirkon varhaiskasvatuksessa eli seurakunnalla. Harjoittelu päättyy 18.12.

Harjoitteluun kulkisin siis omalla autolla johtuen huonoista bussiyhteyksistä. Mietin sitä, olisiko minulla mahdollisuus matkatukeen harjoittelun ajalta kun noin 5 päivänä viikossa minulla kertyy päivässä muutamia alle 10km matkoja työssäoppimispaikalle? Seurakunnalla kun ei olla aina koko päivää samalla työpisteellä.

Laskin, että aamulla minulla tulisi lyhintä reittiä 8km ensimmäiselle työpisteelle, sitten sieltä 3,4km seuraavalle pisteelle ja vielä 4,6km kun ajan päivän toiselta työpisteeltä takaisin kotiin. Eli sellainen 16km ajoa yhteensä lähes joka päivä. Ja 80km yhden harjoitteluviikon aikana. Tämä on aika hurja määrä ajelua vähävaraiselle opiskelijalle monen viikon palkattoman harjoittelun ajalta.

Mahtaisiko minulla siis mitenkään olla oikeutta tukeen tällaisella päivittäisellä ajomäärällä?

Kiitos paljon vastauksesta.

Kela | opintotuki

Re: Koulumatkatuki työssäoppimisjaksolle

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 14 Loka 2019, 14:03

Hei,
koulumatkatukea voi saada kun yhdensuuntaisen matkan pituus on vähintään 10 kilometriä. Vaikka ajokilometrejä tuleekin, niin matkoissasi tämä edellytys ei näytä täyttyvän.
Sillä ei ole merkitystä kuljetko linja-autolla vai omalla autolla, yhdensuuntaisen matkan tulee olla vähintään 10 kilometriä.
Ystävällisesti Irene | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi