Löns det att ansöka om kilometerersättning?

Vad ersätts av en privatläkares arvode eller av tandvård? Vad får man för ersättningar för läkemedel? Vilka resor ersätts?

Valvoja: FPA | förmåner under sjukdomstid

JSundqvi

Löns det att ansöka om kilometerersättning?

Lukematon viesti Kirjoittaja JSundqvi » 15 Loka 2019, 20:15

Hej,

På grund av min situation, reser jag med egen bil ca. 78.5km per väg (totalt 157km), två till tre gånger per år till Vasa Centralsjukhus. Nu undrade jag om det alls löns att ansöka om kilometeresättning för detta, då jag blev lite osäker på informationen som färdigt fanns om det hela?

Tack på förhand!

FPA | utkomststöd

Re: Löns det att ansöka om kilometerersättning?

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | utkomststöd » 16 Loka 2019, 15:33

Hej JSundqvi!

Tack för din fråga!

Årssjälvrisken, resetaket, dvs. takbelopp för resor är 300 euro under ett kalenderår.

För användning av egen bil är ersättningen 0,20 cent/km. Självriskandelen är 25 euro per enkel resa, tur-retur resa 50 euro. Du kan alltså få ersättning för en enkelresa som överstiger 125 kilometer.

Din kostnad för enkel resa är 78,5 km x 0,20 cent = 15,70 euro som är lägre än 25 euros självrisken. Inget utbetalas.
Om du endast har 2-3 stycken ovanstående resor per år till sjukvården, behöver du inte ansöka om rese-ersättning, inget utbetalas.
Ifall du har många korta resor, som även understiger självriskandelen på 25 euro, samlas även dessa kostnader till resetaket på 300 euro.
Reseersättningen ska sökas inom 6 månader efter resan.

Trevlig fortsättning på hösten!

Hälsningar

Christina FPA | förmåner under sjukdomstid
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!