Mitä tukia voin saada?

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

cskape

Mitä tukia voin saada?

Lukematon viesti Kirjoittaja cskape » 28 Heinä 2015, 16:45

Hei,

Olen juuri lukiosta valmistunut, enkä saanut opiskelupaikkaa. Olen tällä hetkellä nollasopimuksella työskentelevä, työhön kutsuttava myyjä. Aloitin helmikuussa, ja olen saanut vain 4 vuoroa helmikuu-heinäkuu välisenä aikana. Toisin sanoen minulla ei ole tuloja elämiseen tarpeeksi, ja nyt kun opiskelupaikkaa ei tullut, en ole oikeutettu opiskelutukeen. Uutta työtä olen hakenut aktiivisesti koko tämän ajan, mutta en ole sitä saanut. Olenko siis oikeutettu mihinkään tukeen, lasketaanko minut työttömäksi?

Kela | työttömyysturva

Re: Mitä tukia voin saada?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 29 Heinä 2015, 10:01

Hei cskape!

Onpa tilanteesi tosiaan hankala.
Kerroit että olet valmistunut lukiosta ja teet osa-aikatyötä. Sinun kannattaa ilmoittautua TE-palveluihin http://www.te-palvelut.fi työttömäksi työnhakijaksi, jotta he voivat tutkia oikeutesi soviteltuun työttömyysetuuteen osa-aikaisen työn ohella. Jos saat TE-toimistolta esteettömän lausunnon, voit hakea työttömyysetuutta Kelasta asiointipalvelun hakemuksella. Mikäli sinulla ei ylioppilastutkinnon lisäksi ole ammatillista tutkintoa, tulee Kelan selvitettäväksi vielä mahdollinen odotusaika ja sitä varten sinun kannattaa toimittaa hakemuksesi liitteenä tiedot aiemmasta työhistoriastasi. Hakemusta täyttäessäsi saat tarkemmat tiedot liiteluettelon muodossa.

Et kertonut viestissäsi tarkemmin, millainen asumistilanteesi on mutta voit myös olla oikeutettu yleiseen asumistukeen. Sitä voit hakea Kelan asiointipalvelussa. Tarkempia tietoja yleisestä asumistuesta ja esimerkiksi laskurin löydät sivulta: http://www.kela.fi/yleinen-asumistuki

Viime kädessä sinulla voi myös olla mahdollisuus toimeentulotukeen. Tätä sinun kannattaa selvittää oman kuntasi sosiaalitoimesta.

Terveisin
Heidi Kela | työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

cskape

Lukematon viesti Kirjoittaja cskape » 29 Heinä 2015, 13:57

Kiitos vastauksesta!

Tällä hetkellä asun isäni kanssa, ja hän ei maksa lähestulkoon ollenkaan menojani. Tämän takia lähdin kyselemään olenko oikeutettu mihinkään tukeen, kun tilanteeni on mitä on. Suunnitelmissa olisi kylläkin muuttaa yhteen seurustelukumppanini kanssa, ja hän on täysipäiväisessä työssä. Vaikuttavatko hänen tulonsa mahdollisiin tukiini? Hän saa vielä harjoittelijan palkkaa, mutta valmistuu kohta ja palkan pitäisi nousta (en tiedä kuinka paljon, mutta nyt hän tienaa n. 1600e/kk).

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 29 Heinä 2015, 16:03

Heippa cskape!

Nyt kun kerroit, että asut isäsi luona kannattaa sinun vielä edellisten ohjeiden lisäksi tutustua vanhempien tulojen vaikutukseen työmarkkinatuessa http://www.kela.fi/maara_vanhempien-tulot-vaikuttavat.

Jos muutat asumaan yhteen seurustelukumppanisi kanssa, voitte hakea yhdessä yleistä asumistukea ja tällöin hänen tulonsa vaikuttavat teidän mahdolliseen yleiseen asumistukeenne.

Mahdolliseen työttömyysturvaasi ei avopuolison tuloilla ole vaikutusta.

Terveisin,
Venla | Kela työttömyysturva

Jokuwaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Jokuwaa » 08 Huhti 2019, 17:27

Hei,

Valmistun tänä keväänä lukiosta, ja voin jo sanoa etten tule saamaan opiskelupaikkaa ensivuodelle. Kesätöiden jälkeen haluaisin muuttaa omilleni ja panostaa täysillä pääsykokeisiin lukemiseen ja suorittaa aikuislukion puolella lisää tarvittavia kursseja. Täysipäiväinen töissä käynti häiritsisi opiskelua ja kouluun pääsyä, mutta ilman täyspäiväistä työskentelyä yksin asumiseen ei olisi varaa.
Tuloja elämiseen ei siis olisi tarpeeksi, eikä aikuislukiokaan takaa minulle opintorahaa tai lainaa. Olenko siis oikeutettu mihinkään tukeen vai onko töissä käynti pakollista, mikäli työpaikan vain saa?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 09 Huhti 2019, 10:24

Hei Jokuwaa!

Sinun kannattaa ilmoittautua TE-palveluihin työttömäksi työnhakijaksi, jotta he voivat tutkia oikeutesi työttömyysetuuteen. Jos sinulla ei ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vasta 5 kuukauden (21 viikon) odotusajan jälkeen. Voit lukea lisää täältä www.kela.fi/odotusaika-koulutusta-vailla-oleville.

Voit hakea Kelasta yleistä asumistukea. Tuen määrää voit arvioida laskurilla, joka löytyy osoitteesta www.kela.fi/laskurit. Hakemuksen voit jättää asiointipalvelun kautta.

Toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Jos et voi saada opintotukea tai muuta tukea, sinun pitää ensisijaisesti tulla toimeen muulla tavoin kuin perustoimeentulotuella, esim. ansiotyöllä. Toimeentulotuesta voit lukea lisää osoitteessa www.kela.fi/toimeentulotuki-opiskelijat. Myös toimeentulotukea voi hakea asiointipalvelun kautta.

Ystävällisesti
Maarit | Kela työttömyysturva

Allluuu

Lukematon viesti Kirjoittaja Allluuu » 11 Huhti 2019, 08:15

Olen muuttamassa kesäksi toiselle paikkakunnalle ja aloittamassa osa-aikaisen työn (n.10h/vko). Kelan laskurin mukaan saisin yleistä asumistukea, mutta koska saan työpaikastani vain harjoittelijan palkkaa, tulot eivät riitä elämiseen. Minulla ei ole ammatillista tutkintoa, vain ylioppilastutkinto, joten onko minulla mahdollisuus saada työmarkkinatukea vai kannattaisiko mahdollisesti hakea jotain muuta avustusta? Jos saisin työmarkkinatukea, koskisiko minua tämä 5kk odotusaika?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 11 Huhti 2019, 14:30

Hei Allluuu!

Myös sinun kannattaa ilmoittautua ensin TE-palveluihin työttömäksi työnhakijaksi, jolloin oikeutesi työttömyysetuuteen voidaan selvittää. TE-palvelun antaman lausunnon perusteella Kela voi antaa päätöksen työttömyysturvasta.

Odotusaika tulee kohdallasi tutkittavaksi, mikäli sitä ei ole ennen selvitetty ja sinulla ei ole ammatillista tutkintoa.

Soviteltua työttömyysturvaa voidaan myöntää, jos teet osa-aikatyötä, jonka työaika on enintään 80 prosenttia alalla sovellettavasta kokoaikatyön ajasta.
Lisää tästä sovitellusta työttömyysturvasta voit lukea osoitteessa:
www.kela.fi/soviteltu-tyottomyysetuus

Tarvittaessa voit myös hakea perustoimeentulotukea. Etuudesta voit selvittää arviota sivuiltamme löytyvällä toimeentulotuen laskurilla.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela työttömyysturva

VaarallaAlalla

Lukematon viesti Kirjoittaja VaarallaAlalla » 16 Huhti 2019, 00:22

Hei!

Olen 26 vuotias, opiskelen toistaiseksi vielä ammattikoulussa, mutta ala ei ole oikea. Minulla ei ole ammattitutkintoa alla, ja eroaminen koulusta tarkoittaisi sitä että rahaa ei tule. Kuin asumistuki ja sekin suoraan vuokranantajalle.

1. Olenko siis oikeutettu työttömyysturvaan? Ikäni puolesta sen saisin, mutta entäs kun ei ole koulutusta.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Huhti 2019, 05:58

Jos eroat ilman hyväksyttävää syytä koulusta, saat karenssin. Ota yhteyttä työkkäriin ja selvitä olisiko sinun mahdollista päästä esimerkiksi työkokeiluun. Työkokeilussa voisit tutustua ammattiin ja saisit siltä ajalta työmarkkinatukea. Kokeilun jälkeen voisit hakea opiskelemaan kyseistä ammattia.