Kaksi osoitetta mahdollista?

Mitä jos sairastun? Muutan avoliittoon? Muutan pois vanhempien luota? Kysy ja keskustele muutosten vaikutuksesta työttömyysturvaan.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Josefiina_1

Kaksi osoitetta mahdollista?

Lukematon viesti Kirjoittaja Josefiina_1 » 26 Loka 2019, 04:38

Olen muuttanut kuukausi sitten asumaan poikaystäväni kanssa. Osoitteeni on vielä kotona. Harvemmin minulle tulee edes postia ja sillon käyn äidin luona hakemassa ne. Kun ehdotin että muutan osoitteeni poikaystävälle niin hän sanoi ettei se käy ennen kun olen saanut töitä.
Saan tällä hetkellä tukea äitini tulojen mukaan. Tuki kasvaa asuessani poikaystävän kanssa. Mutta en ole varmaan oikeutettu siihen koska en ole virallisesti muuttanut osoitettani sinne.. Onko mahdollista laittaa kaksi kotiosoitetta vai onko tässä mitään ratkaisua? Kotona asuessani pienempi tuki riitti mutta nyt kun joutuu hoitamaan kaikki ruokaostokset yms niin pienempi tuki ei riitä. Toimeentulotukea tai asumistukea ei voi saada kun ottaa huomioon poikaystävän tulot.

Vieras

Re: Kaksi osoitetta mahdollista?

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Loka 2019, 07:05

Niin josefiina, ..
Hyvä että kysyt asiaa täällä nimimerkillä.
Kela laskee oikeuden etuuksiin TOSIASIALLISEN asumistilanteen mukaan eli Kelalle jos lähdet selvittämään omalla nimelläsi tällaisia 2 osoitteen asioita jotka johtuu siitä että poikaystävä kieltää kirjoille tulon niin metsään menee jos ajatus on kikkailulla optimoida etuuksia.

Laitappa ne osoiteasiat niinkuin ne oikeasti on niin ei tarvi pelätä väärinkäytössyytteitä tms

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 27 Loka 2019, 00:34

Josefiina_1 kirjoitti:
26 Loka 2019, 04:38
Olen muuttanut kuukausi sitten asumaan poikaystäväni kanssa. Osoitteeni on vielä kotona. Harvemmin minulle tulee edes postia ja sillon käyn äidin luona hakemassa ne. Kun ehdotin että muutan osoitteeni poikaystävälle niin hän sanoi ettei se käy ennen kun olen saanut töitä.
Saan tällä hetkellä tukea äitini tulojen mukaan. Tuki kasvaa asuessani poikaystävän kanssa. Mutta en ole varmaan oikeutettu siihen koska en ole virallisesti muuttanut osoitettani sinne.. Onko mahdollista laittaa kaksi kotiosoitetta vai onko tässä mitään ratkaisua? Kotona asuessani pienempi tuki riitti mutta nyt kun joutuu hoitamaan kaikki ruokaostokset yms niin pienempi tuki ei riitä. Toimeentulotukea tai asumistukea ei voi saada kun ottaa huomioon poikaystävän tulot.
Ihmisellä voi olla vain yksi virallinen osoite, jossa hän on henkikirjoilla. Tukia hakiessa vain se ratkaisee. Toimeentulotukea ja asumistukea haetaan ruokakunnittain eli esimerkiksi jos ilmoitat maistraattiin osoitteeksi poikaystävän asunnon, muodostatte avoparin ja olette yhtä ja samaa ruokakuntaa, jossa huomioidaan molempien tulot.
Työttömyysetuudet ja opintotuki ovat henkilökohtaisia eikä puolison tulot vaikuta niihin.
Eli nyt valitset virallisen osoitteesi. Kela ei ole osapuoli asiassa jota kysyt eikä Kelalle kuulu se, miten taloutenne menot jaatte, vaan sinun pitää sopia osoitteestasi poikaystäväsi kanssa. Ei Kela kierrä kyttäämässä sun asuinpaikkaa, joten siltä kantilta on sama vaikka pitäisit osoitteesi äitisi luona. Toki se vaikuttaa tukiisi sitten niin, että ne edelleen lasketaan äitisi tulojen perusteella mutta se pitää sun vaan sit hyväksyä.

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 29 Loka 2019, 10:28

Hei Josefiina_1!

Kuten Vieraskin jo edellä totesi, sinulla voi olla vain yksi virallinen osoite, jossa olet kirjoilla. Tuet määräytyvät sitten sen mukaan.

Ystävällisesti
Maarit | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi