Föräldrapeening efter 3år fyllda

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Anna941

Föräldrapeening efter 3år fyllda

Lukematon viesti Kirjoittaja Anna941 » 04 Marras 2019, 23:48

Hej!

Jag är vårdledig med vår dotter som fyller 3år i januari. Jag är gravid med beräknat födelsedatum april. Min dotter hinner alltså fylla 3år före lillebror kommer. Går det att få samma föräldrapenning uträknat för vårt äldsta barn född -17? Vi har haft upprepade missfall mellan graviditeterna och därför blir det mer än 3år mellan barnen. Löns det att överklaga eller får vi nöja oss med minimibeloppet?

FPA | barnfamiljer

Re: Föräldrapeening efter 3år fyllda

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 05 Marras 2019, 09:00

Hej Anna941!

Tack för din fråga.

Villkoret för att föräldradagpenningen skall kunna beräknas enligt samma arbetsinkomster som låg till grund för din föregående föräldradagpenning är att det föregående barnet inte har hunnit fylla 3 år innan du har beräknat nedkomst för det nya barnet.

Om det äldre barnet fyller 3 år i januari och du har beräknat nedkomstdatum i april är det tyvärr inte möjligt att beräkna din nya dagpenning enligt samma inkomster som förra gången.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst