Arbete som kräver bil, krock

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Valvoja: FPA | utkomststöd

anttoni1

Arbete som kräver bil, krock

Lukematon viesti Kirjoittaja anttoni1 » 08 Marras 2019, 11:45

Hej,

Jag har jobbat sedan augusti. Innan detta fick jag utkomststöd och bostadsbidrag, eftersom jag inte var berättigad till arbetslöshetsersättning. När jag fick jobbet poängterades det att bilen är ett måste. Nu krockade jag bilen, det är mitt fel, och jag hade endast minimiförsäkrningar vilket betyder att jag inte får en enda euro för bilen. Det är 30 km/håll till mitt arbete, det går inga bussar och ingen av arbetskamraterna bor nära mig så jag kunde åka med dom.

Måste jag bara säga upp mig, och kan FPA neka mitt utkomststöd när jag själv sagt upp mig, pga. "inte giltig orsak"?

FPA | utkomststöd

Re: Arbete som kräver bil, krock

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | utkomststöd » 11 Marras 2019, 08:46

Hej Anttoni1!

Tack för din fråga. Det grundläggande utkomststödet är ett stöd som beviljas i sista hand. Alla dina disponibla inkomster och tillgångar inverkar på beloppet. Sociala förmåner räknas också som inkomster.

Att det grundläggande utkomststödet beviljas i sista hand betyder att du enligt bästa förmåga måste försörja dig och din familj och att du först ska ansöka om alla andra förmåner som du kan ha rätt att få. Sådana primära förmåner från FPA är till exempel i din situation arbetslöshetsförmån och bostadsbidrag.

Om du säger upp dig och inte har något arbete och är i åldern 17–64 år ska du anmäla dig som arbetslös arbetssökande hos TE-tjänster innan du ansöker om grundläggande utkomststöd. I annat fall kan man bli tvungen att sänka grunddelens belopp. Innan du ansöker om grundläggande utkomststöd ska du ta reda på dina möjligheter att få arbetslöshetsförmåner, eftersom de är primära förmåner i förhållande till det grundläggande utkomststödet.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på veckan!

Hälsningar
Linda FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!