Deltidsarbete och arbetslöshetspeng

Vilka inkomster beaktas? Hur påverkas arbetslöshetsförmånerna av lön, kapitalinkomster eller sociala förmåner? Ställ frågor om hur olika inkomster inverkar på arbetslöshetsförmånerna.

Valvoja: FPA | arbetslöshetsförmåner

Deltidsarbetande

Deltidsarbete och arbetslöshetspeng

Lukematon viesti Kirjoittaja Deltidsarbetande » 10 Marras 2019, 22:13

Hej! Jag har i nuläget en anställning på 70% fram till slutet av januari 2020, efter det återgår jag till mitt ordinarie jobb som är heltid. Orsaken till att jag inte är vid mitt ordinarie jobb är en långtidssjukskrivning varefter byte av jobb blev aktuellt. Jag inledde arbetet vid den nya arbetsplatsen med 50% arbetstid och 50% sjukledighet. Då sjukledigheten upphörde fr.o.m. augusti blev arbetsprocenten 70%, men den blir aldrig högre än så. Har jag då möjlighet att söka jämkad arbetslöshetspeng? Inverkar makens inkomster på möjligheten att få jämkad arbetslöshetspeng?

FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Deltidsarbete och arbetslöshetspeng

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | arbetslöshetsförmåner » 12 Marras 2019, 16:06

Hej Deltidsarbetande!

Tack för din fråga.

Du kan ha möjlighet att få jämkad arbetslöshetsförmån om du har inkomst från deltidsarbete där arbetstiden är högst 80 % av arbetstiden för heltidsarbete.

En förutsättning är att du anmält dig till Arbets- och näringsbyrån (TE-byrån) som arbetssökande och att du söker heltidsarbete.

Jag råder dig att kontakta TE-byrån för att höra om du i din situation har rätt till jämkad arbetslöshetsförmån. TE-byrån utreder din rätt till jämkad arbetslöshetsförmån och skickar ett utlåtande till FPA eller din arbetslöshetskassa.

Makens inkomster påverkar inte din rätt att få jämkad arbetslöshetsförmån.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner.
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!