Stöd man kan söka

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Valvoja: FPA | barnfamiljer

ann02

Stöd man kan söka

Lukematon viesti Kirjoittaja ann02 » 13 Marras 2019, 13:58

Hej!
Jag är hemma med vårt 2:a barn som nu har fyllt 9 månader och därmed är moderskapsledigheten slut, dock har jag tänkt att stanna hemma lite längre, åtminstone till hösten 2020, jag har även ett äldre barn som är deltid på dagis nu när jag är hemma med vårt yngsta barn.

Jag undrar vad jag kan söka för olika stöd under tiden jag är hemma, jag har planer på att ev. studera under tiden, men oklart ännu om det blir aktuellt eftersom jag ännu inte vet om jag har fått studieplats, det skulle i såfall bli från januari 2020.

FPA | barnfamiljer

Re: Stöd man kan söka

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 14 Marras 2019, 14:47

Hej ann02!

Tack för din fråga.

Efter att din föräldrapenningperiod tagit slut kan du ansöka om hemvårdsstöd för ditt yngre barn som du sköter hemma. Hemvårdsstödet består av en vårdpenning (basbelopp) och ett eventuellt vårdtillägg beroende på familjens inkomster. Vissa kommuner betalar även kommuntillägg när man sköter barn hemma. Hemvårdsstöd betalas dock inte för det äldre barnet om det har en kommunal dagvårdsplats. Ansökan om hemvårdsstöd gör du enklast via e-tjänsten på FPA:s hemsida.

Observera att hemvårdsstödet inte betalas ut för samma tid som pappan eventuellt är faderskapsledig och får faderskapspenning efter föräldrapenningperiodens slut.

Ifall du börjar studera kan du eventuellt få studiestöd om dina studier är sådana som berättigar till studiestöd. Du kan läsa mera om villkoren för studiestöd här: www.fpa.fi/studerande
.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst