Sunnuntai päivät

Voiko isyysvapaan pitää osissa? Onko opiskelu isyysvapaalla mahdollista? Kysy ja keskustele isän vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Isi pohtii

Sunnuntai päivät

Lukematon viesti Kirjoittaja Isi pohtii » 18 Marras 2019, 10:07

Hei!

Olen ymmärtänyt että isyysvapaa päivät voi jakaa enintään 4 jaksoon ja isyysvapaapäivät ovat ma-la ellei sitten jaksota niin että laittaa ma-pe niin ettei lauantai päivistä menisi päiviä. Minulla on joka viides viikko myös viikonlopputöitä lauantaina ja sunnuntaina ja tämän viikko on juuri sellainen. Lapsi ei ole vielä syntynyt, mutta voi syntyä koska vaan. Jos lapsi syntyisi tällä viikolla niin meneekö myös sunnuntai päivästä isyysvapaapäivä koska minulla olisi ollut työvuoro silloin?
Toivottavasti ei ollut liian sekava viesti! :)
Kiitos, odottelen vastausta!

Kela-Kerttu

Re: Sunnuntai päivät

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 18 Marras 2019, 15:54

Hei Isi pohtii!

Olet käsittänyt oikein, isyysvapaapäiviä on käytettävissä enintään 54 arkipäivää (yhden lapsen perusteella), ja näistä 1-18 arkipäivää isyysvapaata voit pitää sinä aikana, jolloin äiti saa äitiys- tai vanhempainrahaa. Tämän max. 18 päivää voit jakaa enintään neljään jaksoon. Loput isyysvapaapäivät voit pitää enintään 2 jaksossa sen jälkeen, kun vanhempainrahan saaminen on loppunut. Nämä jäljelle jääneet päivät tulee pitää lapsen 2-syntymäpäivään mennessä.

Sunnuntait eivät kuluta isyysvapaapäiviä, koska päivärahaa maksetaan vain arkipäiviltä. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät.

Onnea odotukseen! :)

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Isi pohtii

Lukematon viesti Kirjoittaja Isi pohtii » 18 Marras 2019, 17:34

Hei! Kiitos vastauksesta!

Tarkoittaako tämä sitä että jos vauva syntyy tällä viikolla ja kun minulla olisi lauantaina töitä niin pitää lauantai päivästä käyttää isyysvapaa päivä? Jos työvuoroa ei olisi sovittu lauantaille voisi lauantai päivän skipata?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 20 Marras 2019, 12:30

Hei Isi pohtii!

Jos haluat pitää lauantain isyysvapaana, niin tällöin se myös kuluttaa isyysrahapäivän. Jos lauantaille ei ole sovittu työvuoroa eikä sille päivälle ole tarvetta isyysvapaalle, niin isyysrahaa ei ole pakko hakea.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi