Lyhyt työsuhde ulkomailla ja asumistuki

Voinko saada asumistukea?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

Babushka

Lyhyt työsuhde ulkomailla ja asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Babushka » 01 Joulu 2019, 13:00

Hei. Synnyin Venäjän Karjalassa ja maisterin tutkinnon suoritettuani olin siellä töissä 3 vuotta. Tiedän, että 3 vuoden työuran perusteella minulla ei ole oikeutta minkäänlaiseen Venäjän eläkkeeseen. Suomessa olen tehnyt pitkän uran ja joskus saan työeläkkeen. Muihin eläkkeisiin minulla ei tule olemaan oikeutta. Mutta jos omistusasunnon vastike nousee korkeaksi, minulla ehkä olisi oikeus asumistukeen. KYSYMYS: Pakottaako KELA minut hakemaan Venäjältä todistus siitä, että minulla ei ole oikeutta Venäjän eläkkeeseen? Tapauksessani tämä kustantaisi valtavasti. Joutuisin turhaan matkustamaan turistina monta kertaa maahan, jossa en ole käynyt 20 vuoteen. Venäjän passi (en ole hakenut vuosiin), lennot, hotellit jne..

Kela | eläke-etuudet

Re: Lyhyt työsuhde ulkomailla ja asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 02 Joulu 2019, 10:39

Hei Babushka!

Eläkkeensaajan asumistuessa eläkkeet huomioidaan tuloksi maksetun eläkkeen suuruisena. Sinun tulee ilmoittaa asumistuen hakemuksessasi, mitä tuloja sinulla on. Hakemuksen käsittelijä voi tarvittaessa pyytää tuloistasi lisäselvityksiä.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 03 Joulu 2019, 11:02

Riittääkö lisäselvityksenä oma vapaamuotoinen selitys tyyliin "tein 3v työtä Venäjällä, Venäjän lain mukaan minulla ei ole oikeutta työeläkkeeseen työsuhteen lyhyisyyden takia"? Vai vaatiiko KELA kielteisen eläkepäätöksen toimittamista Venäjältä?
Voisitteko vastata selkeästi tähän?

Kela | eläke-etuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 04 Joulu 2019, 08:29

Hei!

Sinun kannattaa antaa tilanteestasi vapaamuotoinen selvitys hakemuksessasi. Eläkkeensaajan asumistuen saaminen ei edellytä, että haet kaikki eläkkeet, joihin sinulla saattaisi olla oikeus. Tuloksi huomioidaan ne eläkkeet, jotka sinulla on maksussa.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi