Äitiyspäiväraha, minulle paras laskentatapa?

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

MiJoEsLe

Äitiyspäiväraha, minulle paras laskentatapa?

Lukematon viesti Kirjoittaja MiJoEsLe » 03 Joulu 2019, 10:35

Hei, toinen lapseni syntyy ennen kuin ensimmäinen täyttää kolme vuotta. Ehdin olla kokoaikaisesti töissä noin 6kk ennen kun jään uuden vauvan kanssa äitiysvapaalle. Ennen töihin paluuta olin hoitovapaalla. Voinko hakea äitiys- ja vanhempainpäivärahaa viimeisen kolmen kuukauden tulojen perusteella? Tuloni ovat kyllä nousseet viimeisen 6 kk aikana huomattavasti siitä, mitä ne olivat kun ensimmäinen äitiys -ja vanhempainvapaan päiväraha laskettiin, mutta jos tulevan vapaan raha lasketaan viim 12 kk mukaan, on se varmasti pienempi kuin mitä saan jos anon samaa rahaa kuin mitä sain ensimmäisen vapaan ajalta. Mistä tiedän miten on minulle edullisinta anoa päivärahaa? Voiko päätös tulla niin että saan nyt tulevalta vapaalta vähemmän kuin ensimmäiseltä?

Kela-Kerttu

Re: Äitiyspäiväraha, minulle paras laskentatapa?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 04 Joulu 2019, 08:43

Hei MiJoEsLe!

Jos saat seuraavan lapsen, ennen kuin edellinen on täyttänyt 3 vuotta, voit saada vanhempainpäivärahaa saman työtulon mukaan kuin edellisestä lapsesta. Ehtona on, että seuraavan lapsesi laskettu syntymäaika on ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta. Jos edellinen päiväraha on laskettu etuuden eikä työtulon perusteella, laskutapaa ei voida käyttää.

Jos äitiysvapaasi alkaa vuonna 2019, niin voit esittää hakemuksessa 6kk tulot. Kelassa tarkistetaan hakemuksen käsittelyssä mikä vaihtoehto on hakijalle edullisinta.

Vanhempainpäivärahan määrän perusteet muuttuvat 1.1.2020. Kun vanhempainpäivärahakausi alkaa 1.1.2020 tai sen jälkeen, niin päiväraha määräytyy vuositulon perusteella. Vuositulo lasketaan 12 kalenterikuukauden tarkastelujaksolta, joka edeltää päivärahaoikeuden alkamista edeltävää kalenterikuukautta. Tässäkin tilanteessa on mahdollista käyttää edellisen vanhempainpäivärahan perusteena ollutta työtuloa. Vaikka työtulo on molemmissa vanhempainpäivärahoissa sama, päivärahan määrä saattaa muuttua.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

MiJoEsLe

Lukematon viesti Kirjoittaja MiJoEsLe » 04 Joulu 2019, 14:20

Vanhempainrahakausi alkaa siis vasta 3.2.2020. Onko minun tapauksessa mahdollista käyttää laskentatapaa jossa huomioidaan viim 3 kk tulot? Olen siis ollut hoitovapaalla alkuvuoden ja töissä
8/2019->
Ja onko mahdollista hakea rahaa niin, että se on joko tuolta viim 3kk ajalta tai sitten sama kuin mitä sain ensimmäisen vapaan ajalta? En halua että laskenta tehdään viim 12kk ajalta, koska silloin raha on pienempi.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 05 Joulu 2019, 14:56

Hei MiJoEsLe!

Uuden lain myötä voi äitiys- ja vanhempainraha poikkeuksellisesti määräytyä myös äitiysrahakauden alkamista edeltävää kalenterikuukautta edeltävien 3 kalenterikuukauden tulojen perusteella, jos hakija on 12 kk tarkastelujakson aikana esim. ollut osittain tai kokonaan pois työstä lapsen hoitamisen vuoksi. Edellytyksenä 3 kuukauden tulojen käyttämiselle on, että tulot ko. aikana neljällä kerrottuna ovat vähintään 20 % suuremmat kuin 12 kuukauden tulot.

Ns. kolmen vuoden sääntö on edelleen mahdollista myös tämän lakimuutoksen jälkeen. Niin kuin aiemmin mainitsin niin, jos on vuonna 2019 alkanut vanhempainpäivärahakausi, jossa päiväraha on perustunut työtuloon, niin jos seuraavan lapsen laskettuaika on ennen kuin edellinen lapsi täyttää 3 vuotta, niin yhä päiväraha voi määräytyä tästä uudestakin lapsesta samoilla tuloilla, jos ne vain ovat paremmat kuin 12 kuukauden tarkastelujakson vuositulo.

Vanhempainpäivärahahakemuksesi käsittelyvaiheessa Kela selvittää tarkemmin, mitä määräytymisperusteita tilanteessasi voidaan käyttää ja mikä niistä on sinulla parhain vaihtoehto. Tarkemmin Kerttu ei voi ennakkopäätöstä asiasta antaa.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi