Asumistuen palautus

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

Palaavaopiskelija

Asumistuen palautus

Lukematon viesti Kirjoittaja Palaavaopiskelija » 04 Joulu 2019, 16:50

Hei,
Olen saanut marraskuulta sekä joulukuulta asumistuen, vaikka en ole niihin oikeutettu noilta kuukausilta. Miten saan palautettua nämä tuet? Tuleeko kelalta takaisinperintä kirje, jolloin maksan sitten kahden kuukauden asumistuen kerralla pois? Vai voinko tehdä tämän itse ennen mitään kirjettä, että saisin nopeasti pois alta. Vaikuttaako tämä tulevaisuuden asumistukeen? Muutan tammikuussa ja olen silloin taas oikeutettu tukeen.

Kela | opintotuki

Re: Asumistuen palautus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 05 Joulu 2019, 14:24

Hei Palaavaopiskelija!

Viestistäsi ei ilmene se, että onko sinulle tehty jo asumistuki päätös 1.11.19 alkaen, jossa todetaan että etuuteen ei ole oikeutta. Jos tällainen päätös on tehty, sinulle on tulossa takaisinperintään liittyvä päätös, jossa tulee mukana viite/tilinumero takaisinmaksua varten ja tarvittaessa voit tehdä takaisin maksusta maksusuunnitelman esim. Kelan asiointipalvelun kautta.

Takaisinperintä ei vaikuta sinun uuden asumistukesi määrään ja maksamiseen, ellei sitten tule takaisinmaksutavaksi sovittua kuittausta maksettavasta asumistuesta.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi