Studiedagar per månad

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Valvoja: FPA | studiestöd

Fundersam2

Studiedagar per månad

Lukematon viesti Kirjoittaja Fundersam2 » 04 Joulu 2019, 19:01

Hej!

Jag har sedan början på september varit på utbytesstudier som ingår i min högskoleexamen, men nu i december har det blivit strul med mitt studiestöd och bostadstillägget.

Enligt FPA anses jag bara studera 15 dagar i december, vilket innebär att jag ej fått bostadstillägget alls, och studiestödet har ändrats en aning.

Nu är det så, att jag ej har tenter efter den 15.12, men jag har en relativt stor avslutningsuppsats i en kurs som ska vara inlämnad den 20.12. Jag kommer ej heller lämna studieorten innan uppsatsen är inlämnad. Denna uppsats är också en obligatorisk del av kursen för att jag ska få mitt vitsord.

Räknas detta som tillräckliga studier för att det ska anses att jag studerar mera än 17 dagar i december, eller hur ser systemet ut?

Mvh,

Fundersam

FPA | studiestöd

Re: Studiedagar per månad

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 09 Joulu 2019, 10:51

Hej Fundersam2!

Tack för din fråga.

En månad då du inte studerar hela tiden berättigar till studiestöd om den omfattar minst 18 dagar som ingår i studietiden.

Jag uppmanar dig att kontakta FPA:s telefonservice så vi kan kontrollera vilka uppgifter FPA fått angående dina utbytesstudier.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!