Voiko opintojen jälkeen saada työttömän peruspäivärahaa?

Miten aktiivimalli voi muuttaa työttömyysturvaani? Miten aktiivisuuden ehdot täyttyy? Kysy ja keskustele työttömyysturvan aktiivimallista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

jazzi

Voiko opintojen jälkeen saada työttömän peruspäivärahaa?

Lukematon viesti Kirjoittaja jazzi » 04 Joulu 2019, 22:49

Valmistuin opinnoista kesällä 2019 ja jäin työttömäksi. Olen kuitenkin tehnyt aivan muuta työtä kuin johon opintoni valmistivat, keikkatyönä epäsäännöllisesti. Sellaista työtä, jota olen tehnyt opintojen ohella ja niitä ennen, yhteensä useita vuosia. Tekemäni keikkatyö ei sovi minulle lainkaan ja se rehellisesti masentaa kovasti, vaikka vuoroja on toisinaan hyvin harvassa. Voinko lopettaa väärän ja mielenterveyteeni negatiivisesti vaikuttavan keikkatyön tekemisen? Enkö voi saada minkäänlaista työttömyystukea, jos olen työtön työnhakija eikä minulle ole tarjolla sopivaa työtä jota tehdä?

Kela | työttömyysturva

Re: Voiko opintojen jälkeen saada työttömän peruspäivärahaa?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 05 Joulu 2019, 11:15

Hei jazzi!

Voit varmaankin ilmoittautua Te-palveluihin kokoaikatyön hakijaksi. Selvittele sitä kautta mitä seurauksia on jos irtisanoudut nykyisestä työstäsi.
Kela tai työttömyyskassa voi maksaa työttömyysturvaa Te-palveluiden lausunnon mukaan siitä alkaen, kun lausunnon perusteella siihen oikeus tulee. Työttömyysturvaa tulee hakea hakemuksella.

www.kela.fi/tyottomyysturva-nain-haet

Tässä vinkkiä myös osa-aikatyötä tekevälle, jolle voidaan maksaa soviteltua päivärahaa:
www.kela.fi/soviteltu-tyottomyysetuus

Terveisin
Riikka | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi