Opiskelupaikan vaihtaminen ja vähimmäisvaatimus

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

vaihtaja

Opiskelupaikan vaihtaminen ja vähimmäisvaatimus

Lukematon viesti Kirjoittaja vaihtaja » 05 Joulu 2019, 00:25

Hei!
Olen opiskelut puolitoista vuotta ammattikorkeakoulussa, mutta vaihtamassa nyt tammikuussa yliopistoon. Olen tehnyt nyt syksyllä 15pisteen edestä tulevan alani avoimen yliopiston kursseja, mutta ammattikorkeakoulun kursseja vain 5 opintopisteen edestä. Otetaanko avoimen yliopiston kursseja huomioon kun olen kuitenkin ollut vain ammattikorkeakoulussa opiskelijana? Kurssit, jotka tein avoimessa olisi ollut joka tapauksessa pakko suorittaa myöhemmin yliopistossa.

Onko mahdollista, että koska en ole tuolla amkissa saanut tarpeeksi opintopistettä syksyn aikana, voidaan uusi opintotukeni lakkauttaa ensi syksynä, vaikka tekisinkin keväällä vaaditut 25 kurssia?

Kela | opintotuki

Re: Opiskelupaikan vaihtaminen ja vähimmäisvaatimus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 09 Joulu 2019, 12:24

Hei vaihtaja!

Opintojen edistymisen seurannassa huomioidaan kaikissa suomalaisissa korkeakouluissa tehdyt opintosuoritukset, myös avoimessa yliopistossa tehdyt suoritukset.

Eli kun opintojesi edistymistä tarkastellaan syksyllä 2020, huomioidaan opintopisteet ammattikorkeakoulusta, yliopistosta ja avoimesta yliopistosta. Tukikuukausina huomioidaan sekä ammattikorkeakouluun että yliopistoon nostamasi opintotukikuukaudet. Jos olet suorittanut lukuvuoden 2019 - 2020 aikana yhteensä vähintään 5 op/tukikuukausi, opintojesi edistyminen on riittävää eikä opintotukea lakkauteta.

Ystävällisin terveisin
Else | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi