Lukio-opinnot ulkomailta käsin

Lukiot, ammatilliset oppilaitokset, kansanopistot ja yksityiset oppilaitokset. Opintoraha ja opintolaina. Minkä ikäisenä voit saada tukea? Milloin vanhempien tulot vaikuttavat ja miten?

Valvoja: Kela | opintotuki

maaria05

Lukio-opinnot ulkomailta käsin

Lukematon viesti Kirjoittaja maaria05 » 05 Joulu 2019, 14:01

Hei,

Asun ulkomailla ja olen aloittamassa lukio-opintoja etänä. Olen asunut ulkomailla nyt kaksi vuotta, joten en kuulu enää Suomen sosiaaliturvaan. Onko minun mahdollista saada opintotukea lukio-opintoihini? Mikä lasketaan päätoimiseksi opiskeluksi, onko siihen joku tietty määrä kursseja mikä minun tulee suorittaa? Minkä verran voin saada palkkatuloja ulkomailta, ennen kuin ne vaikuttavat tuen määrään? Minulla on suomalainen pankkitili, jos se vaikuttaa asiaan. Palkkatuloni ulkomailta ei kuitenkaan tule tälle tilille.

Kela | opintotuki

Re: Lukio-opinnot ulkomailta käsin

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 09 Joulu 2019, 12:24

Hei!

Yleensä etäopintoina suoritetaan lukiossa vain joko aikuisten opetussuunnitelman mukaista oppimäärää taikka vain yksittäisiä oppiaineita. Näihin opintoihin ei valitettavasti voida myöntää opintotukea.

Kerro kuitenkin tarkemmin, jos olet aloittamassa etäopintoina nuorten opetussuunnitelman mukaisen oppimäärän. Siinä tapauksessa voimme selvittää tarkemmin, olisiko sinulla tukioikeutta.

Ystävällisin terveisin Reeta | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

maaria05

Lukematon viesti Kirjoittaja maaria05 » 09 Joulu 2019, 22:10

Hei,

Kiitos vastauksestanne. Olen aloittamassa opintoja Eiran aikuislukiossa, ja minulla ei ole pohjalla ollenkaan aikaisempia lukio-opintoja. En ole varma, lasketaanko tämä nuorten vai aikuisten oppimäärän mukaisiin opintoihin koska en ole vielä saanut aikaa opinto-ohjaajalle. En saa mitään opintoja hyväksiluetuksi aikaisemmilla ammattikouluopinnoillani ja aion lopulta suorittaa ylioppilaskirjoitukset.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 11 Joulu 2019, 10:52

Hei maaria05!

Aikuislukio-opintoihin ei myönnetä opintotukea, koska lukion oppimäärän suorittamiseen vaadittava kurssimäärä ei laajuudeltaan vastaa opintojen päätoimisuudelle asetettua vaatimusta (vähintään 75 kurssia).

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi