Olika stöd

I vilka situationer betalar FPA underhållsstöd för barn? Hur fastställs underhållsstödets belopp? Fråga om eller diskutera underhållstödet.

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Linda83

Olika stöd

Lukematon viesti Kirjoittaja Linda83 » 15 Joulu 2019, 15:26

Vilka olika stöd har man möjlighet att söka då man ändå vill vara hemma med sitt barn tills barnet är närmare 2år? Jag var arbetslös studerande fören jag gick på mammaledigt och pappan jobbar fulltid, men för att ha möjlighet att ta hand om ett-tre (två bor hos oss endast varannan vecka annars med deras mamma som får deras barnbidrag) barn på en förälders inkomst är lite svårt med tanke på alla utgifter som kommer emot.

FPA | barnfamiljer

Re: Olika stöd

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 16 Joulu 2019, 10:28

Hej Linda83!

Tack för din fråga.

Efter föräldrapenningperiodens slut kan du ansöka om hemvårdsstöd för ditt barn. Hemvårdsstöd kan betalas så länge barnet är under 3 år och inte har en kommunal dagvårdsplats.

Hemvårdsstödet består av vårdpenning och vårdtillägg och eventuellt kommuntillägg beroende på boendekommunen.

Vårdpenningen för ett barn under 3 år är 338,34 euro per månad (2019). Från och med 1.1.2020 är vårdpenningen för ett barn under 3 år 341,69 euro per månad.

Vårdtillägget är inkomstbaserat och rätten till vårdtillägg och storleken på vårdtillägget beror på familjens inkomster.

Du hittar mera information om hemvårdsstödet här: www.fpa.fi/stod-for-hemvard

Vissa kommuner betalar även kommuntillägg till hemvårdsstödet. Du kan fråga närmare om ett eventuellt kommuntillägg till hemvårdsstödet från din egen hemkommun.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Linda83

Lukematon viesti Kirjoittaja Linda83 » 29 Joulu 2019, 17:37

Så fast jag fick beslutet om hemvårdsstödet redan förra månaden och där står det lägre stödet och mitt hemvårdsstöd börjar först i mars så betyder det väl att det är det högre som jag kommer att få?

Och tyvärr så har Korsholm inget kommuntillägg, vilket är synd.

Men det finns alltså inga andra stöd man kan söka utöver hemvårdsstödet? Kommer ju aldrig att klara av alla räkningar och lån med den lilla summan 😔

FPA | barnfamiljer

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 30 Joulu 2019, 10:33

Hej igen Linda83!

Ja, beloppet av barnavårdsstödet granskas automatiskt så att alla som beviljats stöd får det belopp som gäller för ifrågavarande år. Det spelar alltså ingen roll att beslutet gjorts innan de nya indexjusteringarna fastställts.

Barnavårdsstödet är den familjeförmån som kan betalas efter föräldrapenningperiodens slut.

Eventuellt kan hushållet vara berättigat till allmänt bostadsbidrag, beroende på boendekostnaderna och inkomsterna. Allmänt bostadsbidrag kan beviljas både för hyresbostad och ägarbostad. Med räknaren på FPA:s hemsida kan du själv göra en uppskattning på om er familj kan få bostadsbidrag.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst