Opintolainavähennys

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Kela | opintotuki

Re: Opintolainavähennys

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 28 Tammi 2020, 08:51

Hei jep!

Opintolainavähennyksen käyttäminen alkaa silloin, kun alat lyhentämään lainaa pankille. Sinun ei siis tarvitse tehdä itse mitään muuta kuin lyhentää lainaasi saadaksesi vähennyksen.

Verohallinto myöntää vähennyksen vuosittain niiden opintolainan lyhennysten perusteella, jotka opintolainavähennykseen oikeutettu henkilö on maksanut tutkintonsa suorittamisvuotta seuraavana kymmenenä vuotena. Vähennys tehdään siis vuosittain lainanlyhennysvuoden verosta ja tätä menettelyä jatketaan, kunnes vähennys on käytetty.

Saat vähennyksen niistä opintolainoista, jotka olet nostanut 1.8.2005 tai sen jälkeen aloittamiesi korkeakoulututkinto-opintojen aikana. Tutkinnon suorittamisen jälkeen nostettuja uusia lainoja ei enää huomioida.

Neuvoisin sinua olemaan yhteydessä pankkiin ja sopimaan heidän kanssaan tarkemmin opintolainan takaisinmaksusta.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

jep

Lukematon viesti Kirjoittaja jep » 24 Helmi 2020, 07:40

Kela | opintotuki kirjoitti:
28 Tammi 2020, 08:51
Hei jep!

Opintolainavähennyksen käyttäminen alkaa silloin, kun alat lyhentämään lainaa pankille. Sinun ei siis tarvitse tehdä itse mitään muuta kuin lyhentää lainaasi saadaksesi vähennyksen.

Verohallinto myöntää vähennyksen vuosittain niiden opintolainan lyhennysten perusteella, jotka opintolainavähennykseen oikeutettu henkilö on maksanut tutkintonsa suorittamisvuotta seuraavana kymmenenä vuotena. Vähennys tehdään siis vuosittain lainanlyhennysvuoden verosta ja tätä menettelyä jatketaan, kunnes vähennys on käytetty.

Saat vähennyksen niistä opintolainoista, jotka olet nostanut 1.8.2005 tai sen jälkeen aloittamiesi korkeakoulututkinto-opintojen aikana. Tutkinnon suorittamisen jälkeen nostettuja uusia lainoja ei enää huomioida.

Neuvoisin sinua olemaan yhteydessä pankkiin ja sopimaan heidän kanssaan tarkemmin opintolainan takaisinmaksusta.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Hei!

Pankista minua neuvottiin olemaan yhteydessä Kelaan, sillä pankki ei ole saanut Kelasta ilmoitusta että laina tulisi minulle maksettavaksi eivätkä he kuulemma voi tehdä maksusuunnitelmaa minulle ennen sitä. Miten tässä tulisi edetä? Onko Kelan mahdollista minun pyynnöstäni ilmoittaa pankkiin lainani maksettavaksi? Uskoisin että tässä on edelleen se ongelmana, että olen viime vuonna nostanut opintotukea, mutta opintoni, joihin olen opintotukea nostanut eivät ole sama kuin mihin opintolainnanvähenyksen haluan.

Minua kiinnostaisi tietää koska lainani on tulossa minulle maksettavaksi. Voinko sen selvittää jostain sähköisesti?

Pankista ehdotettiin myös, että voin tehdä ylimääräisen lyhennyksen ennen virallista maksusuunnitelmaa, mutta en tiedä katsotaanko ylimääräinen lyhennys osaksi opintolainanvähennystäni. Tuleeko lainan lyhennyksen olla maksusuunnitelman mukaisesti lyhennetty vai katsotaanko ylimääräinen lyhennys osaksi opintolainan vähennystäni vaikka korko lisättäisiin edelleen lainan pääomaan eikä se tulisi vielä minulle maksettavaksi?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Helmi 2020, 09:57

Hei

Koska olet valmistunut vuonna 2016 ja koska olet jo saanut päätöksen opintolainavähennyksestä (eikös vain), voit lyhentää opintolainaasi ja saat lyhennystesi perusteella opintolainavähennyspäätöksen mukaisen verovähennyksen.

Kela ei voi ilmoittaa pankillesi mitään poikkeusmenettelyä opintolainan takaisinmaksamiseen. Kuten pankkisi on sinulle kertonut, voitte sopia opintolainan ylimääräisistä lyhennyksistä. Ja kuten totesin, saat niidenkin perusteella opintolainavähennyksen verotuksessasi. Jos siis olet jo saanut päätöksen opintolainavähennyksestä.

Se, mitä Kela säännönmukaisesti ilmoittaa pankille, on opintotuen saaminen. Siitä riippuu se, pääomittaako pankki korkoja. Sama asia vaikuttaa myös siihen, milloin pankkisi kanssa sopima normaali takaisinmaksu alkaa.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki

jep

Lukematon viesti Kirjoittaja jep » 27 Helmi 2020, 08:57

Kela | opintotuki kirjoitti:
24 Helmi 2020, 09:57
Hei

Koska olet valmistunut vuonna 2016 ja koska olet jo saanut päätöksen opintolainavähennyksestä (eikös vain), voit lyhentää opintolainaasi ja saat lyhennystesi perusteella opintolainavähennyspäätöksen mukaisen verovähennyksen.

Kela ei voi ilmoittaa pankillesi mitään poikkeusmenettelyä opintolainan takaisinmaksamiseen. Kuten pankkisi on sinulle kertonut, voitte sopia opintolainan ylimääräisistä lyhennyksistä. Ja kuten totesin, saat niidenkin perusteella opintolainavähennyksen verotuksessasi. Jos siis olet jo saanut päätöksen opintolainavähennyksestä.

Se, mitä Kela säännönmukaisesti ilmoittaa pankille, on opintotuen saaminen. Siitä riippuu se, pääomittaako pankki korkoja. Sama asia vaikuttaa myös siihen, milloin pankkisi kanssa sopima normaali takaisinmaksu alkaa.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kiitos Ilpo!

Olen varmasti saanut päätöksen, mutta koska valmitumisestani on jo muutama vuosi, niin mielelläni sen tarkistaisin, jos se on vain mahdollista. Näkyykö päätös sähköisessä asiointipalvelussa tai voinko sitä tiedustella jostakin?

rix

Lukematon viesti Kirjoittaja rix » 27 Helmi 2020, 12:23

Hei! Olen valmistunut vuonna 2018, ja oikeutettu opintolainavähennykseen. Opintolainani takaisinmaksu ei ole vielä alkanut, mutta haluaisin jo maksaa koko lainani pois kerralla. Onko opintolainavähennys mahdollista saada myös jos maksaa lainan kerralla pois, ja voiko takaisinmaksun tehdä ennen kuin virallinen takaisinmaksu alkaa?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 28 Helmi 2020, 10:51

Hei jep!

Sähköisessä asiointipalvelussa taitaa näkyä päätöksiä 2017 vuodesta eteenpäin. Tarkista näkyykö päätöksesi siellä ja jos ei näy, voit soittamalla tai viesti- toiminnolla pyytää postittamaan päätöksen itsellesi tai vain varmistaa että onko sinulle tehty päätös.

Hei rix!

Kun lyhennät opintolainaasi, maksat opintolainavähennyksen verran vähemmän veroja. Vähennys tehdään vuosittain lainanlyhennysvuoden verosta. Menettelyä jatketaan, kunnes vähennyksesi on käytetty. Vähennys voidaan kuitenkin tehdä enintään tutkintosi suorittamisvuotta seuraavien 10 vuoden aikana.

Jos opintolainan lyhennys ja opintolainavähennys ovat yhteensä enemmän kuin verojesi määrä, Verohallinto huomioi asian myöhempien vuosien verotuksessa. Saat verovähennyksen sitten, kun sinulla on tuloja ja maksettavia veroja riittävästi.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki