Utkomststöd trots barn under 3 år

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Valvoja: FPA | utkomststöd

CamiX3M

Utkomststöd trots barn under 3 år

Lukematon viesti Kirjoittaja CamiX3M » 17 Joulu 2019, 11:40

Hej,
Pga min egen uppsägning av mitt arbete (pga att det ger mig utmattningsdepression) så har jag tre månader karens innan jag får arbetsmarknadsstöd. Jag hade tänkt söka utkomststöd för dessa tre månader, men nu undrar jag om jag kan få det? Mitt barn har inte fyllt 3 år ännu, vilket innebär att jag skulle kunna ansöka om hemvårdsstöd istället. Då måste jag säga upp mitt barns dagisplats för att sedan söka dagisplats på nytt. Då kan barnet hamna på ett helt nytt dagis. Detta vill jag till varje pris undvika, då barnet trivs på sitt nuvarande dagis.
Stämmer det att jag inte kan få utkomststöd om jag inte säger upp barnets dagisplats och ansöker om hemvårdsstöd först?

FPA | utkomststöd

Re: Utkomststöd trots barn under 3 år

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | utkomststöd » 19 Joulu 2019, 10:23

Hej CamiX3M!

Tack för din fråga! Att det grundläggande utkomststöd beviljas i sista hand betyder att du enligt bästa förmåga måste försörja dig och din familj och att du först ska ansöka om alla andra förmåner som du kan ha rätt att få.

Det är ändå möjligt för dig att ansöka om grundläggande utkomststöd även om du ännu inte har hunnit få något beslut på din ansökan om en primär förmån, eller ännu inte ens har lämnat in någon ansökan om en primär förmån.

Jag förstår att ni vill behålla dagvårdplatsen och skriv i ansökan under övriga upplysningar hur er situation är för tillfället.

Här hittar du information om ansökan och vilka bilagor som bör bifogas.

Önskar dig en god fortsättning!

Hälsningar
Linda FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!