Skattekort till kela?

Hur beräknas moderskapspenningen? När börjar mammaledigheten? Fråga om eller diskutera mammaledigheter.

Valvoja: FPA | barnfamiljer

elinmamma

Skattekort till kela?

Lukematon viesti Kirjoittaja elinmamma » 19 Joulu 2019, 12:48

Bör jag lämna in mitt nya skattekort till Kela då jag är på föräldraledigt? Eller får ni det automatiskt från skatteverket?

FPA | barnfamiljer

Re: Skattekort till kela?

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 19 Joulu 2019, 14:50

Hej elinmamma!

Tack för din fråga.

Du behöver inte lämna in skattekortet för lön till FPA. Dessa uppgifter får FPA direkt från skatteverket.

Observera dock att om skatteprocenten för lön är under 25 % beskattas föräldradagpenningen enligt 25 % och ifall du får föräldradagpenning till minimibelopp är skatteprocenten 20 %.

Vid behov kan du ansöka om ett ändringsskattekort för sociala förmåner från skatteverket. Skatteverket skickar då ändringsskattekortet elektroniskt till FPA, så du behöver inte heller då själv lämna in det till FPA.

Du hittar mera information om beskattningen av föräldradagpenningarna här: www.fpa.fi//foraldradagpenningar-beskattning.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

jungfrun

Lukematon viesti Kirjoittaja jungfrun » 27 Maalis 2020, 11:37

Jag har alltid undrat varför man måste betala 20% i skatt för det man får från Kela.
Om man har haft exempelvis ett skattekort på 7% för låg inkomst och får något minimibelopp från Kela, varför måste man betala 20% då?
Man har ju inte så mycket pengar liksom.

FPA | barnfamiljer

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 27 Maalis 2020, 15:57

Hej jungfrun!

Tack för din fråga.

Föräldradagpenning är inte en löneinkomst utan en social förmån. Om FPA endast fått ett skattekort för lön måste FPA enligt lag innehålla en skatt om 25 eller 20 procent enligt svaret ovan.

Om du anskaffar ett ändringsskattekort för förmån kan skatten vara lägre.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst