Återkrav

Fråga om betalningsarrangemang. Hurdana möjligheter till avbetalning finns det? Hur undviker du utsökning?

Valvoja: FPA | indrivning

Aterkravs

Återkrav

Lukematon viesti Kirjoittaja Aterkravs » 30 Joulu 2019, 12:14

Hej

I April fick jag och min sambo ett beslut om återkrav av det allmänna bostadsstödet för ett antal månader. Vi fick ett brev på posten som meddelade att vi fått X för mycket i återkrav och att en betalningsspecifikation skulle komma senare ifall vi inte hade något att tillägga (vilket vi inte hade, utan det rörde sig om en överbetalning.) Dessvärre anlände aldrig något angående betalningen och jag ringde i slutet av sommaren och undrade om inget återkrav var på inkommande. Personen jag pratade med sade att jag inte behövde oroa mig och det är nog på väg, men att det kan dröja en stund. Nu är det December och jag har fortfarande inte fått något sätt att betala tillbaka mitt återkrav. Dessutom har all info angående mitt återkrav försvunnit från E-tjänsten och det står att jag inte har något återkrav och inget är på kommande. Jag skickade ett meddelande (i e-tjänsten) i Oktober och undrade när fakturan skulle komma och varför ingen info om återkravet längre finns i e-tjänsten, men eftersom inget anlände är jag osäker på om det nådde fram.
För att summera har jag inte ännu fått någon faktura för mitt återkrav trots att beslutet anlände i april och all info angående återkravet har försvunnit i e-tjänsten. Vad ska jag göra? Jag har möjlighet att betala återkravet till fullo bara jag får ett konto att betala till.

Med vänlig hälsning,
Återkravs

FPA | indrivning

Re: Återkrav

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | indrivning » 31 Joulu 2019, 07:49

Hej Återkravs,

För att få ett beslut om återkrav kan ta några månader. För att kolla var är situationen i ditt fall kan du till exempel skicka ett nytt meddelande i e-tjänsten, det är ju möjligt att ditt första fråga har inte kommit fram. Du kan också ringa indrivningscentret (vardagar kl. 9–16 / 020 634 4940).

Med vänlig hälsning
Hilla | FPA indrivning
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!