Hemvårdsstöd eller flexibel vårdpenning

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Kvinna32

Hemvårdsstöd eller flexibel vårdpenning

Lukematon viesti Kirjoittaja Kvinna32 » 08 Tammi 2020, 14:08

Hej!
Min man och jag har två barn, ett barn är 6 år och går i förskolan och vårt andra barn är 11 månader.
Föräldraledigheten gick ut 6.11.2019 och 01.01.2020 började jag arbete igen 3 dagar/vecka.
Nu till frågan, har jag rätt till hemvårdsstöd för vårt barn som är 11 månader när jag arbetar och barnet inte är i dagvård?

FPA | barnfamiljer

Re: Hemvårdsstöd eller flexibel vårdpenning

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 09 Tammi 2020, 15:07

Hej Kvinna32!

Tack för din fråga.

Svaret på din fråga är ja, du har rätt att få hemvårdsstöd för ditt barn fast du jobbar.

Villkoret för att få hemvårdsstöd är endast att barnet är under 3 år och inte har en kommunal dagvårdsplats. Du kan även ha möjlighet att få en vårdpenning (syskontillägg) för förskolebarnet ifall barnet endast är i förskolan och inte har annan kommunal dagvård.

Rätten till det inkomstbaserade vårdtillägget till hemvårdsstöd är beroende av familjens sammanlagda inkomster.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst

Kvinna32

Lukematon viesti Kirjoittaja Kvinna32 » 10 Tammi 2020, 13:52

Tack för svar!

Vår pojke är endast i förskolan 4 timmar om dagen och har ingen kommunal dagvård utöver det.
Vi har endast ansökt om vårdpenning för vår dotter på 11 månader.
Skall jag lämna in en helt ny ansökan där jag ansöker om både vårdpenning och syskontillägg för samma period som vi redan har ansökt om, eller går det att lämna ett ändringsmeddelande för enbart syskontillägget?

FPA | barnfamiljer

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 10 Tammi 2020, 15:00

Hej igen Kvinna32!

Jag råder dig att kontakta FPA:s telefonservice angående din ansökan. Vi kan då kontrollera om ny ansökan behöver inlämnas eller om en komplettering per telefon eventuellt är möjlig.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst