Barnavårdsstöd

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Mammakesakuu

Barnavårdsstöd

Lukematon viesti Kirjoittaja Mammakesakuu » 10 Tammi 2020, 17:02

Hej,

Jag är föräldraledig med min son (född 5.6.2019) fram till 11.3.2020. Jag har en arbetsplats att återgå till men har meddelat min arbetsgivare att jag kommer att börja jobba igen först i höst fr.o.m. 1.8.2020. Därefter kommer min sambo, barnets pappa, ta ut alla sina pappaledighetsdagar (han har inte tagit ut någon ännu). I juni och juli kommer jag dock att hålla semester från jobb.
Jag vill gärna ha bekräftat vad jag har rätt att lyfta för stöd. Tänkte lämna in en ansökan om hemvårdsstöd eftersom jag kommer att vara hemma med vår son.
I vår kommun utbetalas inget kommuntillägg.
Angående vårdtillägg undrar jag vad jag bör uppge som inkomster där? Jag har inga inkomster 12.3-31.5 men för juni och juli kommer jag troligtvis få någon peng från min arbetsgivares sida eftersom jag tar ut mina semesterdagar då. Ska jag meddela min sambos inkomster för alla månader? Vad gäller vår sons inkomster så har han väl inte annat än barnbidrag? Är det meningen att jag ska skriva in det så att det beaktas som inkomst? Håller tummarna för att jag har rätt att ansöka om och möjlighet att lyfta vårdtillägg också, eftersom hemvårdsstödet inte täcker alla utgifter. Berätta gärna ifall det är något annat jag kan ansöka om. Tacksam för snabbt svar!

FPA | barnfamiljer

Re: Barnavårdsstöd

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 13 Tammi 2020, 10:34

Hej Mammakesakuu!

Tack för din fråga.

Du kan ansöka om hemvårdsstöd för ditt barn genast efter 11.3.2020 fram tills sambon blir faderskapsledig.

Hemvårdsstödets vårdpenning är inte inkomstbaserad, utan villkoret är endast att du har barn som är under tre år och inte har beviljats kommunal dagvårdsplats.

Vårdtillägget är inkomstbaserad och rätten till vårdtillägget är beroende av familjens inkomster.

Barnbidrag beviljas inte barnet, utan barnets förälder, men beaktas hur som helst inte som inkomst vid beräkning av vårdtillägget och behöver inte uppges i ansökan.

Tillfälliga inkomster beaktas inte i heller i vårdtillägget. Även semesterlön, semesterpenning och semesterersättning som betalas under vårdledigheten är tillfällig inkomst och beaktas inte i vårdtillägget.

Ifall din make jobbar som anställd och hans inkomst är lön, behöver ingen utredning om löneinkomsten bifogas ansökan. Arbetsgivarna meddelar löneuppgifterna till det nationella inkomstregistret och FPA får de uppgifter som behövs därifrån.

Om din make är företagare behövs uppgifter om företagarinkomsterna. I så fall skall som bilaga till ansökan inlämnas blanketten Y 8r (Företagares inkomstutredning) jämte de bilagor som nämns i blanketten och som är beroende av vilken typ av företag det är fråga om.

Jag önskar dig en trevlig fortsättning på det nya året.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst