Vaihdon tuet tulorajan ylittyessä

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

AasiaanLahtija

Vaihdon tuet tulorajan ylittyessä

Lukematon viesti Kirjoittaja AasiaanLahtija » 14 Tammi 2020, 21:54

Hei,

Olen lähdössä vuodeksi vaihtoon Japaniin ensi syksynä. Olen tällä hetkellä osa-aikaisesti töissä, ja kesällä aion olla täyspäiväisesti töissä. Luulen, että ylitän vuositulorajat opintotuen saanniksi ennen vaihtoon lähtöä. Mitä tukia voin vaihtoni ajaksi hakea? Tämänhetkinen ymmärrykseni on, että voin hakea asumistukea koko vaihdon ajaksi (maksan siellä vuokraa) ja mahdollisesti opintotukea kun kalenterivuosi on vaihtunut.

Kela | opintotuki

Re: Vaihdon tuet tulorajan ylittyessä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 15 Tammi 2020, 15:22

Hei AasiaanLahtija!

Vaihto-opinnot Japanissa kuulostavat mielenkiintoisilta! :)

Ulkomaan vaihdon ajalle voit hakea opintotukea (opintoraha, asumislisä ja lainantakaus). Opintoraha on suuruudeltaan sama kuin Suomessa opiskellessa, mutta lainatakauksen määrä on hieman korkeampi (800 e/kk). Opintotuen asumislisää voit hakea ulkomailla sijaitsevaan asuntoon. Asumislisän määrä on 210 e/kk. Sinun tulee tehdä opintotuenmuutosilmoitus vaihdon ajalle.

Tulosi vaikuttavat siihen, kuinka monelta kuukaudelta vuodessa voit nostaa opintotukea. Sinun tulee itse huolehtia siitä, etteivät vuositulosi ylitä vuositulorajaasi. Vuositulorajoista löytyy lisätietoa sivuiltamme: www.kela.fi/opintotuki-omat-tulot

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

AasiaanLahtija

Lukematon viesti Kirjoittaja AasiaanLahtija » 20 Tammi 2020, 20:27

Moi,

Kiitos vastauksesta. Olen melko varma että tuloni siis tulevat ylittämään tuon 23 554€ rajan vaihtoon lähtöön mennessä eli vuonna 2020 en tämän perusteella voi nostaa opintotukea. Vaikuttaako tämä asumistukeen ulkomailla vuonna 2020, ja voinko hakea opintotukea + opintotuen asumislisää tammikuusta 2021 lähtien?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 22 Tammi 2020, 09:09

Hei AasiaanLahtija!

Vuositulorajasi määräytyy sen perusteella, kuinka monelta kuukaudelta nostat opintotukea kalenterivuoden aikana. Tukikuukausi on kuukausi, jolta olet saanut opintorahaa, oppimateriaalilisää, opintorahan huoltajakorotusta tai opintotuen asumislisää. Jos vuositulosi ylittävät tulorajan tänä vuonna, et pystyisi nostamaan opintotuen asumislisääkään vielä tänä vuonna. Vuoden vaihtuessa tilanne "nollautuu" eli vuonna 2021 tulorajaan vaikuttavat ko. vuonna nostetut tukikuukaudet ja tulovalvonnassa huomioidaan sinä vuonna saadut tulot.

Opintolainan valtiontakauksen voi saada, jos saa Kelasta opintorahaa. Tulorajan ylittyessä opintoraha ja asumislisä tulee palauttaa, mutta jo nostetun opintolainan saa pitää. Se tulee maksaa sitten aikanaan pankille.

Ystävällisin terveisin
Maarit | Kela opintotuki

AasiaanLahtija

Lukematon viesti Kirjoittaja AasiaanLahtija » 23 Tammi 2020, 19:48

Moi,

Kiitos vastauksesta! En aio nostaa opintotukea tänä vuonna, joten takaisinmaksuista ei ole huolta. Ajattelin vielä kysyä, että tarjoaako kela yleisesti mitään tukia ulkomailla asuvalle (ei opintotukeen oikeutetulle) henkilölle? Eli voinko hakea mitään tukea tuolle syksylle Japanissa, vai rahoitanko syksyn itse? Vuoden vaihteen jälkeen sitten tietty hakisin opintotukea + opintotuen asumislisää.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Tammi 2020, 14:50

Hei AasiaanLahtija!

Ulkomailla opiskelevalle ja asuvalle ei ole muuta tukea tarjolla kuin opintotuki ja sen osana asumislisä. Tsemppiä kuitenkin opintoihisi Japanissa!

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela opintotuki