Käsittelyaika

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Vieras

Käsittelyaika

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Tammi 2020, 16:51

Kuinka kauan on normaali aika toimeentulotuen myöntämiseen? Haen joskus jopa kahdelle kuukaudelle, mutta sitä myönnetään vain yhdelle kuukaudelle kerrallaan. Tämä aiheuttaa sen että joudun hakemaan tukea jokaiselle kuukaudelle uudelleen. Ei siinä mitään, mutta tämä tarkoittaa usein sitä että saan tuen vasta 1-2 viikko kuukauden alun jälkeen. Hain esim. 3.1.2020 toimeentulotukea tälle sekä ensikuulle. En ole vieläkään saanut viestiä puhelimeen, sähköpostiin kirjettä tai postilaatikosta kirjettä. Mikä on normaali aika jolloin päätöksen saa? Olen siis työtön mutta minulle ei tällä hetkellä anneta työttömyysturvaa, joten toimeentulotuki on erittäin tärkeä mutta sitä saa odottaa joskus kuun puoleen väliin, ja sitten jos laitetaan vielä lisäselvityksiä niin sitten se erääntyy taas kuun loppuun. Sitten kun seuraavan kuun tukea hakee niin mitä pitäisi tehdä kun tilillä on vielä viime kuun toimeentulotuesta jäljellä? Kun joutuu koko kuun olemaan ilman ja sitten myönnetään, jos myönnetään, kuun lopussa. Miksi tämä käsittely on aina minimissään 7 arkipäivää mutta usein 14+ päivää minun kohdillani? Tiedän että ette voi sanoa kun eihän täältä sitä näe, mutta tuntuu todella kurjalta tämmönen kun epävarmuus kuukausi toisen perään.

Vieras

Re: Käsittelyaika

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Tammi 2020, 20:07

Vastasit itse itsellesi eli 7 arkipäivää.Ja kuten totesit sitä ei nähdä täällä.

Kela | toimeentulotuki

Re: Käsittelyaika

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 17 Tammi 2020, 15:36

Hei!

Jotta käsittelyaika ei pitkittyisi, kannattaa ainakin huolehtia, että edellisellä päätöksellä pyydetyt liitteet ovat Kelassa samaan aikaan hakemuksen kanssa. Tällöin yleensä vältytään lisäselvityspyynnöiltä.

Hakemus tulisi käsitellä 7 arkipäivän kuluessa siitä, kun hakemus ja liitteet ovat saapuneet. Jos liitteitä siis joudutaan pyytämään erikseen, hakemus tulee käsitellä 7 arkipäivän kuluessa liitteiden saapumisesta. Tällöin käsittelyaika tosiasiassa voi olla jo useita viikkoja.

Se, että edellisen kuun toimeentulotukea on vielä tilillä jäljellä, ei ole este tehdä uutta hakemusta. Sinun kannattaa tehdä seuraavan kuun hakemus heti, kun edellinen on jo tehty ja yrittää saada aikaistettua hakemuksen jättämisajankohtaa.

Kerroit jättäneesi hakemuksen 3.1. Välissä on ollut pari viikonloppua ja loppiainen, mutta 7 arkipäivää on nyt kulunut. Tarkista vielä asiointipalvelusta, onko päätöstä tai lisäselvityspyyntöä lähetetty. Tarvittaessa voit olla yhteydessä asiakaspalveluun.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi