Alivuokralaissopimus

Mihin menoihin haen toimeentulotukea Kelasta ja mihin kunnasta? Voiko Kela välittää puolestani tietoja kuntaan? Kysy ja keskustele Kelan ja kunnan hoitamasta toimeentulotuesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Jakoon

Alivuokralaissopimus

Lukematon viesti Kirjoittaja Jakoon » 29 Tammi 2020, 12:25

Huoneistossani asuu 3 henkilöä, itse ja 2 aikuista lasta, jotka molemmat töissä. Heille on nyt, kun saivat työn, tarkoitus tehdä alivuokralaissopimukset, jotta ottavat oman osan asumisen kuluista. Olen itse tt-tuen saaja ja asumismenot on nyt huomioitu kokonaan minulle. Mutta on ollut puhe, että jatkossa on tarpeen jakaa menoja. Miten alivuokralaissopimus on tehtävä, jotta se kelpaa kelalle. Kelan kysymyksistä löytyi kyllä kohta, jossa sanotaan aikuisen lapsen oslta, jos ei ole alivuokralaissopimusta, tulee asumismenot todentaa muulla tavoin. Mutta ei kerrota, mitä sopimuksessa tulee olla, jotta se on tehty oikein.
Tarkoitus ei ole jakaa asumismenoja tasan, koska nuoret asuvat osan aikaa muualla ja toisaalta, heillä ei ole käytössä niin paljon asunnosta, kun kolmannes. Laki ei määritä asumismenojen jakoja millään muulla tavoin alivuokralaisopimukseen, kun sen, ettei alivuokralaiselle voi määrittää yli puolta huoneistosta. Minimiä ei ole määritelty.

Kela | toimeentulotuki

Re: Alivuokralaissopimus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 30 Tammi 2020, 10:02

Hei Jakoon!

Alivuokrasopimuksen osalta Kelan puolella ei ole sen tarkempia ohjeistuksia tekemistä varten. Netistä löytyy esimerkiksi useita valmiita pohjia, minkä avulla sopimuksen voi tehdä. Pohjan tulee olla lain mukainen, mutta ymmärtääkseni tähän oletkin jo tutustunut:
www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

Asumismenot voidaan muutoin huomioida sen mukaan, miten alivuokrasopimuksessa on määritelty.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

viisviiseeg

Re: Alivuokralaissopimus

Lukematon viesti Kirjoittaja viisviiseeg » 27 Maalis 2020, 10:53

Hei Te ketkä haluatte uhata!
Tiedän tuskanne, mutta ei se kovin pitkälle mene???
Ei kannata lähettää ysköksiä päättäjille, koska ohjeet ovat selkeät!
Olette joutuneet automaattiseen hylkäykseen, koska Kela joutuu ja on pakotettu tekemään niin.
Kelalla ei ole resursseja katsomaan onko sormenne haava parantunut tai pakottaako Teidän niskaanne edelleen...
Nyt pyritään siihen, että covid-19 ei etene Suomessa.
Vaikka kaikkien päättäjien osoitteet ja nimet ovat tiedossa niin älkää hölmöilkö...