Kela rikkoo lakia toistuvasti

Milloin toimeentulotuki maksetaan tilille? Voiko Kelasta saada maksusitoumuksen apteekkiin? Entä ruokakauppaan? Voiko Kela maksaa sähkölaskuni? Kysy ja keskustele toimeentulotuen maksamisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Mariiiaa

Re: Kela rikkoo lakia toistuvasti

Lukematon viesti Kirjoittaja Mariiiaa » 25 Maalis 2020, 21:19

Enpä ajatellutkaan, että sitä täällä käsiteltäisiinkään. Lähinnä vain halusin kirjoittaa ihan julkisesti esille miten nämä asiat Kelassa hoituu 7arkipäivässä.

Sinne on aivan turha soitella ja kuulla, että ”olemme todella pahoillamme, että kestää mutta nyt on ruuhkaa ja hakemus on käsittelyssä. En valitettavasti osaa lainkaan sanoa, koska päätös tulee” ja vielä hukatun ajan lisäksi maksaa siitä lystistä puhelinlaskussa. Tai vaihtoehtoisesti kysyä netissä saamatta ikinä vastausta.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 25 Maalis 2020, 21:40

Taidat olla ensi kertaa täällä kun sunlaisia viestejä on tullut tänne jo useita vuosia sitten jo ja samanlaisia viestejä tulee päivittäin.Ymmärän kyllä että ihmiset haluavat ojentaa kelaa mutta ei tänne kirjottelu edesauta hakemusten käsittelyä yhtään.

Pajumpi-oja

Lukematon viesti Kirjoittaja Pajumpi-oja » 25 Maalis 2020, 22:05

Mariiiaa kirjoitti:
25 Maalis 2020, 16:04
Tulen nyt tähän samaan ketjuun ihmettelemään tätä asiaa. Laitoin ttt hakemuksen 12.3. Tuli teksti liitteitä voi toimittaa 21.3 saakka, laitoin kaikki pyydetyt liitteet samantien 12.3. Päätöstä ei kuulu vieläkään ja pian varmaan pyydetään lisää liitteitä ja taas pitkä "palautusaika" liitteille ennenkuin kukaan vaivautuu hakemusta katselemaan.
Onneksi en ole joutunut kuin kerran aiemmin tätä hakemaan, silloinkin kesti yli kk, että rahat oli tilillä. Sääliksi käy ihmisiä jotka joutuu näiden kanssa tappelemaan ja nälkäisenä odottelemaan, josko joku suvaitsisi hakemuksen käsitellä. Tämä 7arkipäivän kuluessa sekä "keskimääräiset käsittelyajat"( jotka muuten näytti sivuilla nyt olevan 5,4 päivää) on aivan täysi vitsi
Se on kelan laiton liitteidenpyyntiautomaatti joka rikkoo törkeästi hallintolakia ja oikeusvalvojat ei puutu siihen (tiedossa niillä jo on) ja lisäksi tuolla automaatilla jatketaan toimeentulotukihakemuksen käsittelyaikaa lain toimeentulotuesta vastaisesti.

Hallintolaissa on selkeästi, että "JOS asiapapereista puuttuu jotain, jne", (eli kun puutteellinen hakemus tai muuta asiaa KÄSITELTÄESSÄ huomataan), voin laittaa koko litanian tänne jos jotain kiinnostaa.

Lisäksi laissa toimeentulotuesta selkeästi on käsittelyajat ja että hakemus toimeentulotuesta ON OTETTAVA KÄSITTELYYN viipymättä, eli ei sen kanssa ekkaa vetkutella kuutta päivää ja sitten tehdä päätös kiireellä.

Koska lain sanamuodot esittää sen selkeästi, että myös hallinttolaki eli jo toimeentulotukiasioissa kela rikkoo heti alkuunsa jo kahta lainsäädäntöä.

Täällä kuitenkin joissain vastauksissaan kelalainen kehuu kuinka he noudattavat lainsäädäntöä, kukkua kanssa noudattaa.

Mikähän persnality tuo vieras oikein täällä on, kun se niin kovasti peesaa selkeästi rikollista toimintaa ja on niin kelalaista, niin kelalaista?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Maalis 2020, 11:55

pajumpi-oja

saahan tänne kirjoitella mutta täällä ei käsitellä hakemuksia ja siten voida kiirehtiä hakemusten käsittelyä.Luulisi sinun tietävän sen kun tiedän kaikesta kaiken.

Mariiiaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Mariiiaa » 26 Maalis 2020, 13:11

Sun on ilmeisesti hankala ymmärtää, etten kuvitellutkaan että täällä käsiteltäisi hakemuksia tai niitä kiirehdittäisi? Mikäli olet huomannut niin kelan palautepalvelu on suljettu ainakin 31.5 saakka?

Kommentoit miten muiden kirjoitukset ovat tänne turhia ja silti itse nillität siellä täysin turhanpäiväisiä asioita joista ei ole hyötyä kenellekään 🤔

Pajumpi-oja

Lukematon viesti Kirjoittaja Pajumpi-oja » 26 Maalis 2020, 13:18

Mariiiaa kirjoitti:
26 Maalis 2020, 13:11
Sun on ilmeisesti hankala ymmärtää, etten kuvitellutkaan että täällä käsiteltäisi hakemuksia tai niitä kiirehdittäisi? Mikäli olet huomannut niin kelan palautepalvelu on suljettu ainakin 31.5 saakka?

Kommentoit miten muiden kirjoitukset ovat tänne turhia ja silti itse nillität siellä täysin turhanpäiväisiä asioita joista ei ole hyötyä kenellekään 🤔
Kymmenen isoo peukkuu, minä kun en ole rekisteröitynyt, niin hymikset puuttuu.
Mutta eipä nillittäjäkään ole.
Ei varmaan edes uskalla, ettei paljastu että on eläkkeelle pakotettu kelalainen.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Maalis 2020, 13:22

Huomasin kyllä ettei palautekanava ole käytössä.Kerrotko miten tästä kannettavassa tietokoneessa saa noi hymiöt niin voin laittaa seuraavlaa kerralla.Mulla on hp:n kannettava tietokone.Olen kyllä eläkkeellä mutta en ole kelan työntekijä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Maalis 2020, 13:25

Mä voin avautua kanssa.Mä en saa toimeentulotukea koska olen tyhmänä hakenut kaikki mulla kuuluvat kelan etuudet.Pitäisköhän ilmoittaa kelalle etten halua etuuksia vaan pelkän toimeentulotuen,koska kelan etuudet ei ole pakollisia hakea.

Mariiiaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Mariiiaa » 26 Maalis 2020, 23:42

Tietenkin kelan muut etuudet on pakko ensin hakea kun toimeentulotuki on viimesijainen etuus.

taruavaan

Lukematon viesti Kirjoittaja taruavaan » 27 Maalis 2020, 07:44

Toimeentulotukea voi hakea vaikka ei ole hakenut muita etuuksia.