Funktionsnedsättning

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Valvoja: FPA | arbetslöshetsförmåner

Richard

Funktionsnedsättning

Lukematon viesti Kirjoittaja Richard » 06 Helmi 2020, 17:07

Hej!
Min dotter flyttade för ett tag sen till Finland från Sverige.
Hon har nu varit i kontakt snart 1 månad och ännu har ni ej kunna komma framåt.
Hon har vid flertal tillfällen sagt och meddelat att hon har en funktionsnedsättning och behöver ha hjälp med vissa saker i vardag t.ex fylla blanketter mm. Vid besök hos er så här hon försökt räcka över telefonen så att jag mamma kan hjälpa henne men NI HAR VÄGRAT prata med henne och bara sagt att mamman har inget med detta att göra.
Därmed måste jag fråga om ni har samma regler i Finland som nästan hela världen när det gäller mänskliga rättigheter? När en kund kommer in som har funktionsnedsättning och talar om att hon behöver hjälp och ÄNDÅ VILL NI BARA JÄVLAS. Jag kommer att ta reda på vem som varit involverad i hennes ärende och sedan kommer jag att göra en anmälan. Det är diskriminering mot funktionsnedsättning och detta gör ni bara för att hon är mustalainen. Men som sagt jag kommer att dra detta till tidning och se till att det kommer att kosta er kela. Ni måste följa regler som alla andra när det gäller mänskliga rättigheter. Ni kan inte be och kräva av en blind människa att läsa eller en döv att göra det ni säger.
Jag kommer ringa er i morgon och hoppas att jag får en respektfull mottagandet.
Romer är också människor och kan ha funktionsnedsättning fast det inte alltid syns. Lyssna och bemöt med respekt.

FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Funktionsnedsättning

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | arbetslöshetsförmåner » 07 Helmi 2020, 08:52

Hej Richard!

Jag beklagar verkligen om ni blivit illa bemötta vid kontakt med FPA. Det får naturligtvis inte ske, utan alla kunder skall bemötas med respekt och på ett korrekt och sakligt sätt.

Jag råder dig att boka en tid till FPA för genomgång av dotterns ärenden. Det går att boka tid här: www.kela.fi/boka-tid eller genom att ringa FPA:s telefonservice.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!