Studiestödets belopp

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Valvoja: FPA | studiestöd

xxxxx

Studiestödets belopp

Lukematon viesti Kirjoittaja xxxxx » 06 Helmi 2020, 21:34

Hej!
Jag studerar på universitet och får studiestöd 9 månader/år. Till mitt konto utbetalas hela 250 euro, dvs. stödet är inte beskattat. Hur vet jag om jag bör beskatta stödet eller inte? Och kan man isåfall ändra det från 250 euro till 225 euro direkt via FPA? Jag arbetar under sommaren och under resten av året tjänar jag ca 200 euro en gång under hösten och en gång under våren.

Tacksam för svar!

FPA | studiestöd

Re: Studiestödets belopp

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 07 Helmi 2020, 14:41

Hej xxxxx!

Tack för din fråga.

Studiepenningen är beskattningsbar inkomst, men om du inte har andra skattepliktiga inkomster än studiestödet, är dina inkomster så små att du inte behöver betala någon skatt på den. Därför drar inte FPA automatiskt någon skatt på studiepenningen.

Om du vill att förskottsinnehållning skall göras på din studiepenning kan du kontakta FPA och meddela vilken förskottsinnehållningsprocent du vill ha.

Du hittar mera information om beskattning av studiepenningen här: www.fpa.fi/studiepenning-beskattning.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!