Arbetslöshetsersättning mellan jobb

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Valvoja: FPA | arbetslöshetsförmåner

fredrik21

Arbetslöshetsersättning mellan jobb

Lukematon viesti Kirjoittaja fredrik21 » 07 Helmi 2020, 08:27

Hej,

Har själv sagt upp mig och har färdigt ett nytt jobb. Kan jag för perioden mellan jobben söka arbetslöhetsunderstöd? Det blir ju ett kännbart inkomstbortfall där som inte gick att undvika.

Tack för svar!

FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Arbetslöshetsersättning mellan jobb

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | arbetslöshetsförmåner » 07 Helmi 2020, 15:16

Hej fredrik21!

Tack för din fråga.

Jag råder dig att kontakta Arbets- och näringsbyrån (TE-byrån) för att utreda din rätt till arbetslöshetsförmån för tiden mellan jobben.

Arbets- och näringsbyrån kan i vissa fall förvägra en person rätt till arbetslöshetsförmån för en viss tid genom att för den sökande fastställa en tid utan ersättning (s.k. karens). En tid utan ersättning kan fastställas om en person t.ex. utan giltig orsak sagt upp sig från arbetet.

Beroende på hur lång tid det är mellan dina två jobb och vad orsaken är till att du sade upp dig, kan du eventuellt ha rätt att få arbetslöshetsersättning.

Arbets- och näringsbyrån skickar utlåtande angående din rätt till arbetslöshetsförmån till FPA eller din arbetslöshetskassa.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!