Vårdledighet

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Janice

Vårdledighet

Lukematon viesti Kirjoittaja Janice » 12 Helmi 2020, 13:32

Hej.

Kan vårdledigheten vara 1,5 månader eller måste det vara hela månader?

Min föräldraledighet tar slut 27.5.2020 och sedan är tanken att jag ska vara vårdledig till 15.7.2020 och därefter hålla semester fram till 30.8.2020 och sedan börja jobba som vanligt. Kan jag då ansöka om vårdledigt från 28.5-14.7.2020 eller hur ska jag göra?

Med vänlig hälsning,
Janica Söderberg

FPA | barnfamiljer

Re: Vårdledighet

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 13 Helmi 2020, 14:51

Hej Janica Söderberg!

Tack för din fråga.

Vårdledighet är en sak mellan arbetsgivaren och arbetstagaren och berör inte FPA. Kom därför överens med din arbetsgivare om vårdledighet och semester.

Du kan ansöka om stöd för hemvård av barn från FPA genast från 28.5.2020 ifall barnet vårdas hemma efter föräldrapenningperiodens slut. Rätt till stöd för hemvård av barn föreligger så länge barnet är under 3 år och inte har en kommunal dagvårdsplats. Det spelar alltså ingen roll om du är vårdledig eller inte för att få hemvårdsstöd.

Hemvårdsstödet beviljas inte för kortare tid än en månad, men det behöver inte vara hela kalendermånader så länge sammanlagda tiden blir minst en månad. Hemvårdsstöd kan alltså beviljas t.ex. för tiden 28.5 – 14.7.2020, som du nämner.

Observera ändå att hemvårdsstödet påverkas om/när pappan håller faderskapsledigt efter föräldrapenningperioden.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst