Kotihoidontuki & joustava hoitoraha

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

TP9

Kotihoidontuki & joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja TP9 » 13 Helmi 2020, 19:28

Hei!
Minulla loppuu vanhempainvapaa huhtikuun lopussa, jonka jälkeen jään vakituisesta työpaikastani hoitovapaalle. Minun olisi tarkoitus tehdä keikkaa toisissa työpaikoissa. Lapselle ei siis ole varattu paikkaa kunnallisesta päiväkodista.
Voinko saada joustavaa hoitorahaa ja voiko isä samalla hakea kotihoidontukea vaikka tekee itse kokopäivätyötä? Ilmeisesti sama henkilö ei voi saada molempia etuuksia? Voiko keikkalainen (tuntimäärät saattaa vaihdella kk paljonkin) edes hakea joustavaa hoitorahaa vai edellyttääkö se säännöllistä viikko työaikaa, tuntimäärien rajoissa tietenkin?

TP9

Re: Kotihoidontuki & joustava hoitoraha

Lukematon viesti Kirjoittaja TP9 » 13 Helmi 2020, 20:03

Unohdin mainita edellisessä viestissä, että pääsääntöisesti isä hoitaisi lasta kotona, kun itse olen töissä. Muuttaako rahan saamiseen mitenkään, jos pääsääntöinen hoitaja olisi isovanhempi?
Kiitos vastauksesta!

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 13 Helmi 2020, 20:10

Jos isä tekee kokopäivätyötä niinkuin ensimmäisessä viestissä kerroit ja toisessa, että isä hoitaa lasta pääsääntöisesti. Eikös siinä ole pieni ristiriita.

TP9

Lukematon viesti Kirjoittaja TP9 » 14 Helmi 2020, 13:50

Mies tekee arkisin 8-16 työtä ja itse tekisin ilta- ja viikonlopputöitä, eli lapsen hoito sujuisi ns läpsystä vaihto systeemillä.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 17 Helmi 2020, 14:18

Hei TP9!

Voit saada joustavaa hoitorahaa jos olet töissä työ- tai virkasuhteessa teet töitä viikoittain keskimäärin enintään 30 tuntia viikossa tai enintään 80 % normaalista kokopäivätyön työajasta.

Joustavaa hoitorahaa ei voi saada vanhempi, joka saa kotihoidon tukea siksi, että on itse lapsen pääasiallinen hoitaja. Kumpi tahansa vanhemmista voi hakea kotihoidontuen, ilmoittakaa hakemuksessa kuka on lapsen pääasiallinen hoitaja. Lapsen isovanhempikin voi olla lapsen pääasiallinen hoitaja, eikä se vaikuta tuen maksamiseen.

Terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi