Asumistuki ja työsopimus

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

PANIIKKI

Asumistuki ja työsopimus

Lukematon viesti Kirjoittaja PANIIKKI » 14 Helmi 2020, 11:26

Hei!

Tajusin yhtäkkiä, että en ole lähettänyt uutta työsopimustani Kelaan! Edellinen vuoden työsopimukseni oli voimassa 31.8.2019 asti ja sen lähetin jo noin vuotta aikaisemmin (1.10.2018), kun olin aloittanut opiskelut ja ensimmäisen kerran hain asumistukea. Työsopimukseni uusittiin muuten täysin samanlaisena, mutta päivämäärät ovat tietysti eri (1.9.2019-31.8.2020). Hain asumistuen tarkistusta 1.9.2019 alkaen, kun tuloni laskivat kesätöiden jälkeen, ja ilmoitin työsopimuksen jatkamisesta, mutta en tajunnut lähettää uutta työsopimusta... Vuositarkistus tehtiin 1.10.2019 alkaen ja sen perusteella olen nyt koko ajan saanut asumistukea. Onko kuinka paha tilanne, kun en ole uusinta työsopimusta lähettänyt? Ei kai minulta peritä näiden 6 kk:n ajalta asumistukea takaisin? Miten minun pitää nyt toimia, haenko uutta välitarkistusta ja sen mukana lähetän sopimuksen vai miten?

Kela | opintotuki

Re: Asumistuki ja työsopimus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 14 Helmi 2020, 15:26

Hei PANIIKKI!

Jos asumistukeesi on nyt jo huomioitu töiden jatkuminen ja palkkatulot ovat siinä oikein arvioitu, niin uskoisin että asumistuen takaisinperinnälle ei ole tarvetta. Voit toimittaa kopion työsopimuksesta asiointipalvelun kautta viestillä, niin asia voidaan tarkistaa.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi