Hoitovapaan jakaminen

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Emmi67

Hoitovapaan jakaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Emmi67 » 14 Helmi 2020, 12:43

Hei!

Olen ollut vanhempainvapaalla, joka on kohta loppumassa. Tarkoitus olisi hoitaa lasta kotona ja hakea hoitovapaata. Voiko hoitovapaan jakaa niin, että minä olisin kotona ensin muutaman kuukauden, mies sitten noin vuoden ja minä sen jälkeen taas noin vuoden siihen asti kun lapsi täyttää 3 vuotta? Ja voiko isä olla ensin isyysvapaalla ennen kuin jatkaa hoitovapaalla minun jälkeeni?

Tv. Emmi

Kela-Kerttu

Re: Hoitovapaan jakaminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 17 Helmi 2020, 10:54

Hei Emmi67!

Oikeus hoitovapaaseen perustuu työsopimuslakiin. Hoitovapaan myöntää työnantaja, joten sopikaa vapaista työnantajienne kanssa.
Hoitovapaan voi pitää yhdessä tai kahdessa osassa (jokaista lasta kohti). Vapaan tulee kestää vähintään kuukausi kerrallaan. Hoitovapaata voi pitää useammassakin jaksossa, jos saa siihen työnantajan luvan.

Kela maksaa lastenhoidon tukea perheelle kuinka monelta jaksolta tahansa, kunhan jaksot ovat vähintään kuukauden mittaisia.

Isä voi pitää välissä isyysvapaita ennen kuin jää pitämään omaa hoitovapaataan. Kotihoidon tukea ei makseta isyysrahan kanssa samalta ajalta samasta lapsesta.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi