Joustavan hoitorahan muuttaminen hoitovapaaseen

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

HsTkTaTo14220

Joustavan hoitorahan muuttaminen hoitovapaaseen

Lukematon viesti Kirjoittaja HsTkTaTo14220 » 14 Helmi 2020, 13:50

Teen tällä hetkellä 80 prosenttista työaikaa jota oli tarkoitus jatkaa kuluvan vuoden huhtikuun loppuun. Nyt minulla olisi kuitenkin mahdollisuus jäädä takaisin hoitovapaalle eli kotiin lasten kanssa. Voinko muuttaa joustavan hoitorahan hoitovapaaseen? Työnantaja on tietoinen asiasta mutta en ole vielä tehnyt hakemusta kelalle, vieläkö ehtii? Jos en ehdi saada päätöstä helmikuun loppuun mennessä niin voinko silti jäädä kotiin töistä luottaen että saan puoltavan päätöksen ja hoitovapaaseen kuuluvan rahan? Nuorin lapseni täyttää 3 vuotta kuluvan vuoden heinäkuussa. Olen ollut samassa työpaikassa vuosia ja töissä nyt viimeiset reilut 8kk, sitä ennen olin hoitovapaalla ja äitiyslomalla. Ja voinko jatkaa toukokuusta heinäkuun puoliväliin saakka taas joustavalla hoitorahalla ottaen tietysti huomioon että se sopii työnantajalleni?

Kela-Kerttu

Re: Joustavan hoitorahan muuttaminen hoitovapaaseen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 17 Helmi 2020, 13:58

Hei HsTkTaTo14220!

Kotihoidontuessa on 6kk:n takautuva hakuaika. Voit hakea kotihoidontukea sille ajalle kun lapsella ei ole varattuna kunnalista päivähoitopaikkaa. Tee siis hakemus kotihoidontuesta ja esim. viestitoiminnolla voit ilmoittaa joustavaan hoitorahaan lakkautus pyynnön. Lisäksi voit tehdä perään uuden hakmeuksen joustavasta hoitorahasta, siitä alkaen kun palaat töihin lyhennetyllä työajalla.

Terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi