Osasairaspäiväraha

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Sahra44

Osasairaspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Sahra44 » 20 Helmi 2020, 11:47

Hei! Haluaisin kysyä, milloin voi hakea osasairaspäivärahaa uudelleen, jos on ollut 2018 loppuvuodesta osasairaspäivärahalla koko 120 päivää. Diagnoosi oli silloin eri. Palautuuko oikeus saada osasairaspäivärahaa vuoden työssäolon jälkeen, niin kuin Kelam sivuilla sanotaan.

Kela | sairausetuudet

Re: Osasairaspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 21 Helmi 2020, 10:31

Hei, Sahra44!

Voit saada osasairauspäivärahaa uudelleen saman sairauden perusteella, kun olet ollut enimmäisajan täyttymisen jälkeen vuoden työkykyinen. Jos kysessä on täysin uusi sairaus, ei 12 kk työkykyisyysaikaa edellytetä. Voit myös olla oikeutettu osasairauspäivärahan lisäpäiviin (50 päivää) saman sairauden perusteella, jos palaat ansiotyöhön ja työssäolo jatkuu yhtäjaksoi­sesti vähintään 30 kalenteripäivää.

www.kela.fi/osasairauspaivaraha

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

oioioi

Lukematon viesti Kirjoittaja oioioi » 22 Helmi 2020, 23:36

nyt tulee automaattisesti hylky

Olen sattumalta ollut työterveyshuollossa tekemisissä kahdenkin sellaisen lääkärin kanssa, jotka ovat olleet Kelalla asiantuntijalääkäreinä. Heiltä olen saanut tietoa...

Kelan on pakko hylätä automaattisesti lähes kaikki hakemukset.

Ajatelkaa, jos kaikki Suomalaiset hakisivat sairaspäivärahhaa ja ne myönettäisiin kaikki???

Valitettavasti tilanne ON, että mitä parempi ja kalliimpi lääkäri sitä paremmat etuudet...

Etuuksien saaminen maksaa kuitenkin niin paljon, että summa sum maarum

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 25 Helmi 2020, 10:16

oioioi kirjoitti:
22 Helmi 2020, 23:36
nyt tulee automaattisesti hylky

Olen sattumalta ollut työterveyshuollossa tekemisissä kahdenkin sellaisen lääkärin kanssa, jotka ovat olleet Kelalla asiantuntijalääkäreinä. Heiltä olen saanut tietoa...

Kelan on pakko hylätä automaattisesti lähes kaikki hakemukset.

Ajatelkaa, jos kaikki Suomalaiset hakisivat sairaspäivärahhaa ja ne myönettäisiin kaikki???

Valitettavasti tilanne ON, että mitä parempi ja kalliimpi lääkäri sitä paremmat etuudet...

Etuuksien saaminen maksaa kuitenkin niin paljon, että summa sum maarum
Hei oioioi!

Sairauspäiväraharatkaisuja ei tehdä automatisoidusti. Huomaan, että olet lähettänyt saman viestin useampaan ketjuun. Häiritsevästä käyttäytymisestä huomautetaan, koska se vähentää palstan käyttömukavuutta. Palstan moderaattori poistaa tarvittaessa viestejä tai estää kirjoittamisen palstalle, jos häiritsevä käyttäytyminen on jatkuvaa.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet

pippan

Re: Osasairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja pippan » 31 Elo 2020, 08:41

Olen saanut sairauspäivärahaa ja osasairauspäivärahaa, molempia. Ihan tavallinen ihminen olen, työterveyslääkäri on paperit tehnyt ja nikottelematta on asiat sujuneet. Kelassa on ollut reipas, asiantunteva palvelu, ei moitteen sijaa. Pistivät jopa firman palkkaosastoon vauhtia, kun sieltä ei dokumentteja saatu edes esimieheni painostuksella ja hoitivat päätöksen kiireellisenä. Twelve points to Kela. Toivon, että sujuu hyvin tulevaisuudessakin.

eitapi2020

Re: Osasairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja eitapi2020 » 13 Loka 2020, 09:27

Hei, olen polven tekonivelleikkauksen jälkeisellä sairauslomalla. Erikoissairaanhoidosta lomaa kirjoitettiin 4 viikoksi ja annettiin ohje asioida työterveyshuollossa jatkon suhteen. Haluaisin aloittaa työt osa-aikaisesti ja työnantajan kanssa sovin alustavasti, että voisin aloittaa 40 % etätyöt. Työterveyshuoltoon vastaanottoajan saamisessa on ollut minusta riippumattomia esteitä. Puhelinajalla työterveyslääkäri kertoi, että työnantajan pitää varautua siihen, ettei KELA puolla osa-aikaisen sairauspäivärahan myöntämistä. Yritin kysyä häneltä, että mitä tämä tarkoittaa, mutta en saanut ymmärrettävää vastausta. Kokoaikainen sairauslomani loppuu 18.10.2020, lääkärin vastaanottoaika on 16.10.2020. Työnantajan kanssa suunniteltu osa-aikatyö alkaisi 19.10.2020. Pitääkö minun nyt pyytää työterveyslääkäriltä kokoaikaisen sairausloman jatkoa, koska kuntoutumiseni on kesken enkä voi palata kokoaikatyöhön sosiaaliohjaajan tehtäviini asiakakspalveluun? Voisinko kuitenkin aloittaa osa-aikatyön ennen kuin KELAan on toimitettu kaikki osa-aika sairauspäivärahaan liittyvät asiakirjat (oma hakemukseni, lääkärin B-lausunto ja työnantajan osa-aikainen työsopimus) ja saatu päätös. Jos sitten hakemukseen tulee hylkäävä päätös, mitä tapahtuu?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 13 Loka 2020, 14:08

Hei, eitapi2020!

Osasairauspäivärahan edellytys on että työajan on vähennyttävä 40–60 %:iin aiemmasta ja että olet ollut työkyvyttömyyden alkaessa kokoaikatyössä. Nyt en osaa sanoa mitä työterveyslääkärisi on tässä tarkoittanut. Toki lääkärin kannanotto vaikuttaa voitko aloittaa työskentelyn osa-aikaisesti vai oletko vielä kokonaan työkyvytön.

Voit hakea osasairauspäivärahaa heti, kun olet sopinut työnantajasi kanssa osa-aikatyön aloittamisesta. Takautuva hakuaika on 2 kuukautta siitä päivästä, josta lähtien osasairauspäivärahaa halutaan saada.

Jos päätös hylätään siitä voi valittaa. Suosittelen myös keskustelemaan lääkärin kanssa jatkosta, tulisiko silloin kysymykseen sairauspäiväraha, jos sinut katsotaan olevan kokonaan työkyvytön.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet