bostadsbidrag och inkomster

Hur stora inkomster får en studerande ha? Vilka inkomster beaktas? Hur annullerar och återbetalar man studiestöd. Återkrav efter inkomstkontrollen.

Valvoja: FPA | studiestöd

amanda99

bostadsbidrag och inkomster

Lukematon viesti Kirjoittaja amanda99 » 23 Helmi 2020, 14:46

Hej,
jag börjar jobba deltid i mars och kommer ha varierande inkomster varje månad (men antagligen över 400euro i månaden) så ska jag nu på förhand meddela om justering av bostadsbidraget, eller hur ska jag göra då jag inte exakt vet hur mycket jag kommer förtjäna varje månad? Kan man göra en justering efter varje lön man fått? T.ex meddelar i april hur mycket jag tjänade i mars osv..?

FPA | studiestöd

Re: bostadsbidrag och inkomster

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 24 Helmi 2020, 10:15

Hej amanda99!

Tack för din fråga.

Du skall lämna in en mellanjusteringsansökan p.g.a. ändrade inkomster när du börjar jobba om inkomsterna ökar med minst 400 euro/månad jämfört med inkomsterna enligt det tidigare beslutet.

Om du inte vet hur mycket din inkomst kommer att vara, eller om inkomsterna varierar från månad till månad, kan du göra en egen uppskattning gällande din genomsnittliga inkomst per månad. Om det är fråga om ett nytt jobb är det bra om du till ansökan kan bifoga en kopia av ditt arbetsavtal.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!